10 pomysłów na udoskonalenie obsługi klienta

29 sierpnia 2013 Dominika Maciejak udostępnij
centrum handlowe, customer experience

Dobre pomysły są zawsze w cenie, nie zawsze na nie wpadamy sami. Czasem ktoś nam je podsuwa. Dziś pierwsza porcja. 🙂

  1. Przede wszystkim postaw na pomocny, dobrze przygotowany merytorycznie personel. Klienci pragną kontaktu z osobą, która będzie przejawiać autentyczne zainteresowanie ich osobą. Podstawą jest również wiedza produktowa, żeby być w stanie znaleźć dla klienta towar najlepiej spełniający jego potrzeby. 
  2. Powitaj klienta serdecznie. Od przekroczenia progu sklepu klient przesiąka atmosferą tego miejsca. Zadbaj, by klienci byli traktowani jak najlepsi goście. Powitanie i podziękowanie za zakupy i pożegnanie są absolutną podstawą!
  3. Jako właściciel biznesu świeć przykładem. Aktywne uczestnictwo w obsłudze klienta, pracowitość i realizacja różnych zadań przez Ciebie dają pozytywny przykład zatrudnianym przez Ciebie ludziom. Bo pracowity szef, który staje za ladą gdy wymaga tego sytuacja, przyjmuje dostawę, lub rozwiązuje kryzysową sytuację zasługuje na duży szacunek. Taki przykład motywuje.
  4. Zadbaj o komfort klienta. Wiele działalności pozwala na to by uraczyć klienta ciepłym napojem kiedy jest zimno i chłodnym napojem latem. Zadbaj o miejsce gdzie można zostawić parasol i przemoczony płaszcz. Taki drobiazg, a ma znaczenie.
  5. Godziny otwarcia są dla klientów. Elastyczność w tym zakresie się opłaca. 

  6. Liberalna polityka reklamacyjna może Cię wyróżnić. By uniknąć nieporozumień, spisz zasady i umieść w rejonie kasy, aby klienci mieli stały dostęp do tej informacji.
  7. Reaguj natychmiast na skargi klientów, nie chowaj głowy w piasek. Okazuje się, że w praktyce najprostszą, najtańszą i najbardziej efektywną drogą rozwiązywania tych kwestii jest zwyczajne zapytanie klienta o to jakby chciał by sprawę załatwić. W większości przypadków sugestie klientów kosztują obsługujących najmniej wysiłku. 
  8. Posiadanie pełnej rozmiarówki w przypadku handlu obuwiem czy odzieżą. Jeśli klient nie natrafi na swój rozmiar, oferuj dostarczenie produktu do klienta w dzień dostawy, lub przynajmniej poinformuj go telefonicznie, że towar jest już dostępny.
  9. Doceń nowych klientów. Szczególnie jeśli dokonują oni duże i kosztowne zakupy. Zadzwoń do klienta i upewnij się czy jest zadowolony i niczego mu nie brakuje.
  10. Odbieraj szybko telefon, nie każąc klientowi czekać na linii. Długie oczekiwanie jest frustrujące. Jeśli nie możesz rozmawiać, zaproponuj, że oddzwonisz upewniając się kiedy będzie na to najlepszy moment. Uśmiechnij się zanim odbierzesz, pozwala to na przyjęcie bardziej uprzejmego tonu, wtedy rozmowa ma szansę być milsza.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.