#11 Jak komunikować się z różnymi pokoleniami?

W świecie, gdzie współpracują ze sobą aż cztery pokolenia – Baby Boomers, X, Y (milenialsi) i Z – plus perennials, umiejętność efektywnej komunikacji międzypokoleniowej staje się kluczową kompetencją. Jak dogadać się z zespołem, który różni się doświadczeniem, oczekiwaniami i stylem pracy?

W tym odcinku:
✅ poznasz różnice między pokoleniami w podejściu do pracy i komunikacji
✅ zrozumiesz potrzeby Baby Boomers, X-ów, milenialsów i zetek
✅ dostaniesz konkretne wskazówki, jak lepiej komunikować się z każdym z nich
✅ dowiesz się, kim są perennials i jak pracować z ludźmi „niezależnymi od wieku”

Ten odcinek to must-listen dla liderów, HR-owców, menedżerów i wszystkich, którzy chcą świadomie budować zespół międzypokoleniowy.


🕒 Rozkładówka czasowa:

  • 00:00 – 00:44 – O czym ten odcinek? Wprowadzenie do tematu

  • 00:44 – 01:18 – Przegląd pokoleń obecnych na rynku pracy

  • 01:18 – 04:29 – Pokolenie Baby Boomers: lojalność, stabilność i komunikacja telefoniczna

  • 04:30 – 06:41 – Pokolenie X: transformacja, samodzielność i „zrób to dobrze”

  • 06:42 – 09:20 – Pokolenie Y (milenialsi): feedback, rozwój, sens pracy

  • 09:21 – 12:09 – Pokolenie Z: cyfrowi tubylcy, autonomia i tempo działania

  • 12:10 – 15:31 – Jak mówić do każdego pokolenia, żeby być zrozumianym?

  • 15:32 – 16:14 – Perennials – kto to taki i dlaczego warto o nich mówić?

  • 16:15 – 17:12 – Co możesz zrobić już teraz, by usprawnić komunikację w zespole?

  • 17:13 – 17:24 – Podsumowanie i zaproszenie do refleksji

Transkrypcja odcinka:

(0:00 – 0:13)
Cześć, z tej strony Dominika Maciejak. Uczę pracowników, firm handlowych i usługowych obsługi klienta, sprzedaży, zarządzania zespołami i umiejętności miękkich. Po ludzku i bez napinki.

(0:13 – 0:44)
Zapraszam Cię do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu. Cześć, dzisiejszy odcinek to uzupełnienie odcinka poprzedniego o pokoleniach. Opowiadałam o tym, jak one kupują, jak zachowują się przedstawiciele tych pokoleń w praktyce, na zakupach, a dzisiaj będę opowiadać o tym, jak tykają pokolenia i dam Ci rekomendacje komunikacyjne, jak do nich dotrzeć, jak budować zróżnicowane zespoły, więc dzisiaj kawałek dla menadżerów.

(0:44 – 0:54)
Zapinamy pasy i zachęcam Cię do odsłuchania tego materiału. Witaj. Chce Cię dzisiaj zaprosić w podróż po czterech pokoleniach.

(0:54 – 1:18)
Baby Boomers, pokolenie X, Y i Z. Dam Ci też konkretne rekomendacje komunikacyjne dla tych pokoleń, co może uprosić Twoją codzienną współpracę w zróżnicowanym pokoleniowo otoczeniu. Na końcu wspomnę też o perennialsach, czyli osobach, które w kontekście międzypokoleniowym stanowią fajną ciekawostkę. Zapinamy pasy, jeśli jesteś gotowy, gotowa, to zaczynamy.

(1:18 – 1:49)
Pokolenie Baby Boomers to są osoby, których kontekst historyczny, kulturowy ukształtował się w okresie powojennego wzrostu demograficznego i takich społecznych zmian. W Polsce funkcjonowali w realiach PRL-u, co miało ogromny wpływ na ich mentalność i wartości. Mentalność homo sovieticus, bo o niej chcę Ci powiedzieć, to taka roszczeniowa postawa wobec państwa, cechująca się nieufnością i podejrzliwością.

(1:49 – 2:02)
Przekonanie, że to, co wspólne, jest moje. Oni zrezygnowali z wyjątkowości na rzecz bezpiecznej przeciętności. W ich systemie wartości rządzą tradycyjne role społeczne.

(2:03 – 2:18)
Kobiety jako matki i żony, a mężczyźni jako żywiciele rodziny. Wysokie znaczenie dla boomersów w pełni stabilizacja, hierarchia i bezpieczeństwo. Bóg, honor i ojczyzna są również na czele listy.

(2:19 – 2:39)
Są to pracoholicy, bo dla nich praca to warunek przetrwania, a nie źródło samorealizacji. Liczy się dla nich stabilizacja i w jednej organizacji są zatrudnieni często przez całe życie. Dla nich szef to autorytet, którego decyzji nie kwestionują.

(2:40 – 2:52)
Wiedza daje im poczucie bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o ich stereotypowe postrzeganie, to oni pracują, żeby przetrwać i dążą do stałej pracy i oszczędności. To im gwarantuje przetrwanie.

(2:52 – 3:05)
Edukacja to są dzieci pruskiej szkoły, gdzie nauczyciel zawsze miał rację. To też znajduje swoje odbicie w ich wartościach. Około 30% z nich korzysta z mediów społecznościowych.

(3:06 – 3:15)
Jeśli chodzi o komunikację, to oni preferują bezpośrednie formy. Na przykład rozmowy twarzą w twarz. Czego się boją? Bycia w centrum uwagi.

(3:15 – 3:28)
Oni nie lubią grać pierwszych skrzypiec. Są gospodarni, lojalni, często chomikują rzeczy. Są skłonni też do poświęceń na rzecz wspólnoty czy zespołu, w którym pracują.

(3:29 – 3:50)
Dzielą sobie role tradycyjnie, a ich zdrowie psychiczne to około 4% zaburzeń psychicznych w populacji. Co do ikon kulturowych, które ich ukształtowały, to na pewno w sferze muzyki i kultury. To Bob Dylan, The Beatles, Led Zeppelin, Cat Stevens.

(3:51 – 4:07)
Filmowo La Dolce Vita, Felliniego. Jeśli chodzi o wydarzenia historyczne, to Woodstock, Lato Miłości. Wojna w Wietnamie, walka o prawa człowieka, zabójstwo Kennedy’ego czy afera Watergate.

(4:07 – 4:29)
W Polsce PRL, PRL i jeszcze raz PRL. Przechodzimy sobie dalej do kolejnego pokolenia. To będą pokolenia X, czyli przedstawiciele urodzeni w roku 1965 do 1980.

(4:30 – 4:51)
Tradycjonaliści, ale którzy też chcą zerwać z tym trendem. Dzieci transformacji społeczno-politycznej, zmieniające się normy kulturowe, miały istotny wpływ na ich sposób myślenia, postrzegania. Zmiana paradygmatów w stosunku do poprzednich pokoleń.

(4:52 – 5:18)
Tradycyjne wartości społeczne zbijali z nowoczesnością. Pokolenie X rozpoczęło własną drogę do poszukiwania równowagi i zrywania z tradycją na rzecz nowoczesności. W pracy są zorientowani na efektywność, ale jednocześnie cenią sobie niezależność i samodzielność.

(5:18 – 5:36)
Są lojalni. Wielu przedstawicieli tego pokolenia pozostaje przez długi czas zatrudnionych w jednej organizacji, ale nie boją się zmiany miejsca pracy, gdy widzą możliwość rozwoju. Dla pokolenia X ważne jest utrzymanie balansu i nie tylko żyją pracą.

(5:37 – 6:04)
W porównaniu ze starszym pokoleniem da się to zauważyć. Co do komunikacji, to preferują formy nowoczesne, ale też rozmowy w twarz i maile są dla nich ok. Oni mają przekonanie, że życie, by pracować, wynika z tego, że edukacja i praca są narzędziami do osiągnięcia niezależności.

(6:05 – 6:41)
Preferencja dla stabilizacji zawodowej i lojalności wobec pracodawcy da się zauważyć, ale w mniejszym stopniu niż boomerzy. Jeśli chodzi o pokoleniowe wydarzenia, to oni na pewno są dziećmi rewolucji technologicznej, od MTV przez rozwój Internetu aż po zmiany dotyczące tradycyjnych mediów. Zmiany w postrzeganiu ról rodzinnych, wartości oraz sposobu konsumpcji w tym pokoleniu były zauważalne, co przyczyniło się do ukształtowania ich unikalnego podejścia do pracy i życia.

(6:42 – 6:59)
To jest pokolenie w Polsce, które pierwsze wzięło kredyty i konsumowało, konsumowało i jeszcze raz konsumowało. Teraz przejdziemy sobie do millenialsów, czyli Y, pokolenie lat 80. do połowy 90.

(7:00 – 7:27)
Ich historyczny i kulturowy kontekst wynika z dorastania w erze informacyjnej, szerokiego dostępu do Internetu, globalizacji, zmieniających się realiów społecznych. To właśnie one spowodowały, że praca dla millenialsów stała się środkiem do rozwoju osobistego. Dorastanie w świecie, w którym Internet i elektronika są wszechobecne, wymogło zmianę wartości.

(7:28 – 7:52)
Praca nie jest obowiązkiem, ale też sposobem na realizację indywidualnych ambicji i pasji. Jeśli chodzi o postawy zawodowe, to milenialsi cenią sobie elastyczność, mobilność. Mają też krótsze formy zatrudnienia czy krótsze okresy, są skoczkami, bo chcą się po prostu rozwijać i chcą szukać właściwego miejsca pracy.

(7:53 – 8:19)
Wymagają wysokiej kultury feedbacku, czyli cennych informacji zwrotnych, które powinny pojawiać się często. Ten indywidualizm i autonomia przydają się przy kreowaniu indywidualnej ścieżki kariery z jednoczesnym poszukiwaniem sensu i przynależności do zespołu. Oczywiście w przypadku milenialsów komunikacja jest cyfrowa.

(8:19 – 8:41)
Większość przedstawicieli tego pokolenia korzysta z mediów społecznościowych oraz innych narzędzi cyfrowych. Preferują komunikację elektroniczną, maile, komunikatory, ale też doceniają bezpośredni kontakt z człowiekiem. Realizacja osobistych pasji, planów, celów i zainteresowań mają duże znaczenie też w komunikacji.

(8:41 – 8:55)
Mają też wysokie wymagania, jednocześnie oczekując wsparcia i uznania od strony przełożonych. To są takie rzeczy dla nich ważne. Na ich rozwój wpłynęła popkultura, rozwój internetu, globalnych trendów medialnych.

(8:56 – 9:20)
Nie do przecenienia jest rola smartfonów, mediów społecznościowych i szybko dostępnych informacji. Ich pokolenie doświadczyło globalnych kryzysów, zmian społecznych i technologicznych, które wpływały na ich wyobrażenia o stabilności oraz rozwoju kariery. Kolejny typ pokoleniowy, kolejne pokolenie to zetki.

(9:21 – 10:00)
Jeśli chodzi o zetki, to są, jak ja to mówię, millenialsi na sterydach. Dorastali w latach, późno lata 90-te, końcówka pierwszej dekady lat dwutysięcznych i kontekst kulturowy, w którym te pokolenia dorastały, to praktyczne zanurzenie całkowite w świecie cyfrowym, Internet, natychmiastowy dostęp do informacji, który stanowi dla nich naturalne środowisko. Świat realny przeplata się z wirtualnym, są nierozłączne i to jest takie powietrze, którym oddychają zetki.

(10:01 – 10:43)
To są cyfrowi tubylcy wychowani w środowisku globalnym, gdzie przekraczanie granic jest normą. Zmiana paradygmatu pracy przy zetkach jest. Oczekuje taka zetka, że praca będzie też źródłem wychodu, przyjemnością, wyrażaniem własnych pasji, będą mogli wyrazić swój styl, będzie szybko, elastycznie, oczekują natychmiastowego feedbacku, jeszcze szybszego nagradzania sukcesów, niż to miało miejsce w przypadku Y. Chcą uczestniczyć w kluczowych dla firm projektach, nie lubią pracy w sztywnych strukturach, wolą płaskie, elastyczne struktury organizacyjne.

(10:44 – 11:06)
Praca ma być źródłem pasji, ale też współgrać z ich życiem prywatnym. Też wiara w networking, który uwolni ich od ciężkiej pracy, to też jest taka cecha charakterystyczna dla zetek. Oni preferują komunikacyjnie dynamiczne formy wiadomości, komunikacji, tekst, social media, aplikacje.

(11:07 – 11:21)
Zwykle oczekują szybkich reakcji, merytorycznych informacji zwrotnych. Chcą zrealizować własne cele, szukają sensu pracy oraz znaczenia działań, które mogą zmieniać rzeczywistość. Chcą mieć ten impakt tak zwany.

(11:22 – 11:33)
W ramach pokolenia Z są takie podgrupy. Ziomki, domisie, regreci, lifehackerzy, hipsterzy. Ich opisy są w notatce.

(11:35 – 12:09)
Jeśli chodzi o ikony, wydarzenia kulturowe, które na nich wpłynęły, to na pewno rozwój mediów społecznościowych, które odgrywają kluczową rolę, wpływ globalnych wydarzeń, takich jak kryzys gospodarczy, rewolucja technologiczna, pandemia, ostatnio wojna w Ukrainie. Pierwsze takie doświadczenia z globalnymi zmianami wpłynęły na ich postrzeganie stabilności. Kryzys ekologiczny, to oni będą sprzątać nasz świat całkiem niedługo, więc też się z tym mierzą.

(12:09 – 12:24)
Przechodzimy do części komunikacyjnej, która jest tutaj też z taką ściągą przygotowaną. Dla boomersów ważna jest bezpośrednia forma kontaktu. Preferują spotkania twarzą w twarz lub rozmowy telefoniczne.

(12:25 – 12:38)
Komunikacja mailowa powinna być klarowna, formalna. Ważne, żeby uznać ich wiedzę i doświadczenie, np. angażując ich w mentoring z młodszymi pracownikami.

(12:39 – 12:53)
Okazywanie szacunków wzmacnia ich motywację i zaangażowanie, więc tutaj też warto o to zadbać. Unikajmy żargonu technologicznego. Proste, jasne instrukcje bez skrótów i slangów się świetnie sprawdzą.

(12:53 – 13:03)
Stabilność i przewidywalność. Lepiej postaw na plan i proces niż na zmiany bez uzasadnienia. To się sprawdzi u boomerów.

(13:03 – 13:19)
Jeśli chodzi o X-ów, to tutaj też klarowna komunikacja też jest w cenie. Konkretne informacje bez lania wody. Dobrze reagują na komunikaty pisemne typu e-mail, dokument, pismo.

(13:20 – 13:31)
Szacunek dla ich czasu też jest istotny, bo oni nie lubią niepotrzebnych spotkań. Preferują celowe, dobrze dopasowane zebrania. Cenią autonomię, oczekują zaufania.

(13:32 – 13:43)
Lepiej to działa niż mikrozarządzanie zdecydowanie. Możliwość wyrażania swojej opinii. Dobrze funkcjonują w środowisku, które uwzględnia ich sugestie i wnoszone ulepszenia.

(13:44 – 13:52)
Kolejne pokolenie to Y-ki. Komunikacyjnie tutaj przyspieszamy. Szybki, konstruktywny feedback.

(13:52 – 14:04)
Lubią wiedzieć, czy ich praca ma sens i jest doceniana. Regularne spotkania 1 na 1 będą na wagę złota z przełożonym. Elastyczne formy komunikacji.

(14:04 – 14:24)
Dopasowanie do narzędzi jest bardzo wysokie. Czy to będzie Slack, Teams, Zoom, smsy czy maile, to milenialsi są otwarci na komunikację w czasie rzeczywistym. Liczy się dla nich autentyczność, transparentność i otwarte dzielenie się informacjami przez liderów.

(14:25 – 14:43)
Stawiają też na współpracę i zespołowość, a kultura organizacyjna oparta na partnerstwie, a nie dla hierarchii, będzie mile przez nich widziana. W formie wideo, storytelling są bardziej skuteczne niż suche raporty. Zbliżamy się powoli do Z-tek.

(14:44 – 14:54)
Nasza komunikacja znowu przyspiesza. Tutaj jest krótka, wizualna forma. Rządzą infografiki, wideo, emoji.

(14:54 – 15:06)
Lepiej się sprawdzają niż długie teksty, jakaś ściana tekstu. To nie do Z-tek, nie tędy droga. Szybkość, responsywność, bo oni mają koncentrację muszki-owocówki.

(15:07 – 15:20)
Cenią sobie szybkie odpowiedzi tiktokowe. Komunikacja, poziom uwagi naprawdę jest tutaj niski. Udział i wpływ, oni chcą być zaangażowani, wyrazić głos, wpłynąć na decyzję.

(15:20 – 15:31)
Więc angażuj ich, pytaj o zdanie. Autentyczność i różnorodność. Jeżeli uwzględnisz różne tożsamości, style pracy, osobowości, to wygrasz.

(15:32 – 15:46)
Też wypuszczaj Z-ki na testy nowych technologii, automatyzacji, AI. Dzisiaj chyba najbardziej nośny temat jest dla nich. Ostatnia część tego wideo, czyli perennialsi.

(15:47 – 16:03)
Dla nich PESEL to tylko zbiór cyfr. Chodzi o to, że termin wprowadzony przez gene.pl trochę nas odrywa od sztywnego podziału na pokolenia. To są osoby, które łamią stereotypy, są otwarte, nie ograniczają się metryką.

(16:04 – 16:14)
Są odporne, zmotywowane, samodzielne, same się uczą. Podejmują nowe wyzwania. Dla nich współpraca międzypokoleniowa to naturalne środowisko.

(16:15 – 16:29)
Oni potrzebują elastyczności, autonomii, zaangażowanego przywództwa. Są naprawdę wyzwaniem zarządczym. W tej notatce zobaczysz, jak sobie z nimi radzić.

(16:30 – 16:56)
Ja też pokoleniowo chcę cię zachęcić do tego, żebyś zastanowił się, w jaki sposób twoje podejście, takie typowe dla pokolenia twojego, się manifestuje w codzienności. Z którym pokoleniem najłatwiej ci się komunikować i dlaczego? Zadaj sobie też pytanie, z którym pokoleniem masz największe trudności w komunikacji. Tam jest też źródło o barierze stereotypów.

(16:56 – 17:12)
Tam być może potrzebujesz trochę podziałać, żeby tę komunikację i współpracę międzypokoleniową podkręcić w swoim wykonaniu. Życzę tobie powodzenia. Mam nadzieję, że ten materiał ukazał się dla ciebie przydatny.

(17:13 – 17:24)
I że teraz czujesz się znacznie mocniejszy w temacie zarządzania międzypokoleniowego. Dziękuję za twoją uwagę i do zobaczenia w kolejnym materiale.