25 doskonałych umiejętności dla obsługi klienta
15 marca 2015 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, personel
Konsumenci, Personel
Pinterest jest niewątpliwym źródłem inspiracji dla handlu. Forma infografiki jest dla mnie bardzo przyjaznym sposobem prezentacji informacji. Ubolewam nad tym, że wiele z tych informacji jest dostępnych jedynie w obcych językach. Ale od czego jest ten blog? 😉 Nie od dziś wyszukuję dla Was wartościowe z mojego punktu widzenia informacje i staram się je przekładać na polskie realia.
Customer Service Heroes wyróżnili następujące umiejętności, które przydadzą się w codziennych bojach z klientami:
1. Bądź doskonałym słuchaczem – aktywnie słuchaj, podsumowuj wypowiedzi swoich klientów. To z pewnością pokaże, że Ci zależy i chcesz zaproponować najlepsze rozwiązanie.
2. Komunikuj się efektywnie – naucz się kiedy i jak słuchać i wypowiadać się.Te elementy ułatwią komunikację z klientem w każdej sytuacji.
3. Bądź spokojny i cierpliwy – postaraj się zarządzać swoimi emocjami i zachowywać spokój. To pomoże Ci radzić sobie z niezadowolonymi i skołowanymi klientami.Kiedy jesteś spokojny, klient czuje się bardziej szanowany.
4. Dotrzymuj słowa – naucz się zarządzać reklamacjami. Bądź na bieżąco z firmowymi procedurami w tym zakresie, aby dotrzymywać danego słowa.
5. Bądź uczciwy – taka postawa udowadnia, że naprawdę troszczysz się o satysfakcję swoich klientów, nawet jeśli sygnały od nich płynące nie są pozytywne.
6. Czy klient jest zadowolony z zaproponowanych przez Ciebie rozwiązań? – upewnij się, że oczekiwania klienta są takie jak Ci się wydaje, to pomoże Ci budować pozytywny obraz w oczach klienta.
7. Bądź ekspertem – naucz się wszystkiego o oferowanym produkcie/usłudze. Spędź trochę czasu nad zgłębieniem ich różnych zastosowań.
8. Zważaj na mowę ciała – komunikacja niewerbalna jest również ważna rozmawiając przez telefon. Częsty uśmiech i pozytywne usposobienie sprzyja polepszaniu doświadczeń klienta.
9. Bądź pewny siebie – pokazanie pewności siebie pozwala przekonać klienta do proponowanych rozwiązań.
10. Radź sobie z niespodziankami – łatwe dostosowywanie się do nowych sytuacji jest podstawą w obsłudze klienta.
11. Radź sobie z pracą pod napięciem. – wiedza o tym jak rozwiązywać problemy, planowanie z wyprzedzeniem pomogą dostarczyć najlepsze rozwiązania dla klienta.
12. Postaw się w sytuacji klienta – pomoże Ci złapać odpowiednią perspektywę spojrzenia na problem, aby wypracować najlepsze rozwiązania dla klienta i firmy, którą reprezentujesz.
13. Posługuj się pozytywnym językiem – taki język motywuje i pozwala najlepiej dotrzeć do klienta.
14. Posiądź umiejętności obsługi komputera – znajomość nowoczesnych technologii pozwoli Ci efektywniej komunikować się z otoczeniem.
15. Zrób coś extra – przekraczanie oczekiwań klienta jest prostym sposobem na lojalność klienta.
16. Ucz się na błędach – warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie
17. Bądź liderem – pokazanie, że potrafisz dostarczać nowe rozwiązania dla klientów świadczy o Twoim przywództwie i wspiera Twój profesjonalizm.
18. Bądź przyjacielski i empatyczny – budowanie takiej właśnie atmosfery będzie wspierać tworzenie właściwych warunków dla wypracowywania najlepszych rozwiązań.
19. Znaj swoją organizację – interakcje z kolegami i praca w przyjaznej atmosferze pomoże w rozwiązywaniu nawet najbardziej skomplikowanych kwestii. Im więcej osób znasz w Twojej firmie, tym łatwiej będzie wspólnie wypracować satysfakcjonujące rozwiązanie dla klientów.
20. Zarządzaj czasem – ta umiejętność z pewnością zapobiegnie byciu w tyle z obowiązkami i pomoże Ci osiągnąć doskonałość w tym co robisz.
21. Analizuj – twój profesjonalizm wzrośnie w oczach klienta, kiedy od pierwszych minut rozmowy będziesz zgłębiał zgłaszaną przez niego kwestię, Tobie pomoże to w rozwiązywaniu problemów i wypracowywaniu nowych rozwiązań.
22. Negocjuj i wywieraj wpływ – wypracowuj rozwiązania win-win.
23. Poznaj tajniki psychologii społecznej – taka wiedza pomoże Ci łatwiej wywierać wpływ na ludzi oraz rozumieć mechanizmy rządzące zachowaniami klientów. Długofalowo zbudujesz pozytywne relacje z klientami.
24. Konsekwentnie realizuj cele – nastawienie na realizację celów jest dowodem na profesjonalizm i poświęcenie na rzecz firmy, dla której pracujesz.
25. Finalizuj transakcje – zrozumienie jak domykać transakcje, znajdować rozwiązania są podstawowymi elementami procesu komunikacyjnego.