Czytanie książek biznesowych z jednej bardzo mnie odpręża, a z drugiej pozwala na nabieranie nowej optyki na handel. Można powiedzieć, że pożeram te książki. 😉 Przy tej okazji przypomnę, że inspiracjami w tym temacie dzielę się na bieżąco instagramie.

Tymczasem dziś postanowiłam podzielić się z Wami trzema tytułami, które są naprawdę ciekawe i pomogą Wam lepiej zrozumieć klientów, dotrzeć do ich potrzeb, pragnień oraz uczynić Wasze biznesy jeszcze bardziej klientocentrycznymi.

 

„Marketing doświadczeń” Katarzyny Dziewanowskiej i Agnieszki Kacprzak

To najeżona przypisami pozycja. Uwielbiam to! W przystępny sposób wyjaśnia zmiany rynkowe na przestrzeni ostatnich lat. Skupia się dostarczeniu wiedzy o konsumencie, szczególnie kładąc nacisk na zjawisko konsumpcjonizmu, tłumaczy specyfikę pokoleń Y i silver tsunami.

Sporo miejsca poświęca strategiom pozwalającym na wyróżnienie się na tle konkurencji poprzez projektowanie doświadczeń opartych na modułach: sensorycznym, emocjonalnym, intelektualnym, behawioralnym i relacyjnym oraz na autentyczności. Duży plus za przykłady z życia. Dawno tak nie pokreśliłam żadnej książki! 🙂

„Psychografia konsumentów” Pawła Wójcika

W prosty sposób przybliża podstawy psychologii zachowań konsumenckich. Wyjaśnia mechanizmy rządzące zachowaniami ludzi na zakupach. Mówi dużo o ich potrzebach i motywacjach. Przybliża też ideę archetypów marki. Zainteresowani badaniami konsumenckimi znajdą w niej obszerny fragment o badaniach projekcyjnych i ciekawej metodzie ladderingu.

Myślę, że jej największym walorem jest segmentacja, której dokonał autor. Duży plus również za bogatą bibliografię. Ta pozycja przyda się wszystkim, którzy chcą pogłębić wiedzę o klientach. Idealna dla managerów!

„Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży”dr A.K. Pradeep

Polecam wszystkim zainteresowanym tym jak działa ludzki mózg na zakupach. I co ważne, moim zdaniem, właścicielom sklepów, czy managerom i sprzedawcom zupełnie wystarczy przeczytanie pierwszej części tej książki.

Koncentruje się ona na przybliżeniu podstaw budowy mózgu i sposobu jego funkcjonowania w kontekście zakupów. Na szczególną uwagę zasługują rozdziały oróżnicach między kobiecymi a męskimi mózgami i o umyśle matki. Druga część jest po prostu reklamowym opisem metod badawczych stosowanych przez zespół autora. Nie powala.

Mam nadzieję, że ten subiektywny wybór lektur „odbije” Wasze myślenie o handlu i wniesie dużo nowych pomysłów. A Wy jakie książki o handlu polecacie?

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.