4 typy pracowników, którymi będzie zarządzać każdy Kierownik sklepu
18 lipca 2019 Dominika Maciejak udostępnij
personel, szkolenia, zarządzanie
Konsumenci, Personel
Kierownik sklepu jest odpowiedzialny za stworzenie optymalnych warunków do osiągnięcia przez zespół sukcesu sprzedażowego. Dynamika pracy, sezonowość, zmiany personalne to czynniki, z którymi zmaga się na co dzień. Jego codzienne działania pro-sprzedażowe, jak również organizacyjne, przykład jaki daje i atmosfera, którą tworzy wpływają na to, jak jest widziany przez pracowników. Znając swój zespół, jego potrzeby, motywacje i relacje Kierownik ma dużo większe przełożenie na procesy zachodzące w zespole, a w konsekwencji na osiągany przez wszystkich wynik.
Odrobinę elastanu, proszę
Jedną z kluczowych kompetencji zarządczych jest elastyczność rozumiana jako wykorzystanie wiedzy o Pracownikach i ich potrzebach i umiejętność dostosowania do nich właściwego stylu kierowania. Powinien on korespondować ze stopniem dojrzałości pracowników. Tak, można powiedzieć, że w wielu przypadkach zarządzanie pracownikami ma wiele w sobie z bycia rodzicem. 😉
Dojrzałość pracownicza jest definiowana w wymiarze kompetencji (wiedzy, umiejętności, doświadczenia) oraz zaangażowania (wytrwałości, chęci do pracy, nastawienia). Pracownik na swojej ścieżce rozwoju przechodzi przez różne stadia i dojrzewa. W zależności od stopnia jego dojrzałości, Kierownik ma do wyboru różne strategie działania: może instruować, trenować, wspierać lub delegować. Sprawne operowanie tymi 4 typami pracy z zespołem warunkuje satysfakcję jego Pracowników.
Poniższa grafika pochodząca z Encyklopedii zarządzania, ilustruje schemat możliwych do podjęcia działań.
Po czym poznać dojrzałość Pracownika?
Dojrzałość pracownika cechuje:
• umiejętność stawiania sobie ambitnych, ale realistycznych celów,
• gotowość do przyjmowania na siebie odpowiedzialności,
• wykształcenie i doświadczenie.
Pracownik demonstruje różny stopień dojrzałości, w zależności od wyznaczonych celów, funkcji i zadań. Dopasowanie stylu kierowania jest zawsze dostosowane do określonej osoby i zadania, które dana osoba ma realizować.
W odpowiedzi na pytanie o dojrzałość Pracownika pomogą Ci poniższe pytania, które warto, abyś zadał sobie w kontekście pracy z każdym z podległych Pracowników:
Kompetencje
• Czy Pracownik potrafi samodzielnie rozwiązać zaistniały problem?
• Czy Pracownik wymaga doszkolenia, aby mógł zabrać się za nowe zadania?
• Czy Pracownik pracuje samodzielnie?
• Czy chętnie podejmuje decyzje czy raczej ich unika?
Zaangażowanie
• Czy Pracownik jest w stanie określić swoją rolę w zespole?
• Czy Pracownik chętnie podejmuje nowe wyzwania?
• Czy Pracownik jest nastawiony na osiąganie?
• Czy Pracownik jest wytrzymały?
• Czy Pracownik jest na granicy swojej wytrzymałości czy też ma jeszcze jakieś rezerwy?
• Co motywuje Pracownika do osiągnięć?
• Czy Pracownik poszukuje odpowiedzialności czy raczej jej unika?
4 typy Pracowników, których spotkasz na swojej drodze
Świeżak
R-1 Niskie Kompetencje, Wysoka Motywacja
Ma niskie kompetencje, więc jest niezdolny do samodzielnego wykonania zadania. Jednak często wyróżnia go nieświadoma niekompetencja, silna motywacja i entuzjazm.
Jak z nim pracować? Dawaj instrukcje.
- To moment, aby przyuczać Pracownika do obowiązków krok po kroku. Uzbrój się w instrukcje, praktyczne przykłady, gotowe rozwiązania.
- Przydzielane mu zadania powinny być wykonalne i pozwolić na osiągnięcie pierwszych sukcesów. To skutecznie buduje motywację i warunkuje „apetyt na więcej”.
Student „z fochem”
R-2 Niskie Kompetencje, Niska Motywacja
Poznasz go po negatywnym nastawianiu do zadań, obowiązków, pracy. Niski poziom zaangażowania wynika z tego, że nie potrafi samodzielnie ich wykonać.
Jak z nim pracować? Przekazuj instrukcje i wspieraj.
- Kontynuuj przekazywanie wiedzy, stwarzaj coraz częściej bezpieczne warunki do wykorzystywania wiedzy w praktyce.
- Dbaj o motywację pracownika – bądź otwarty na jego potrzeby, wspieraj budowanie jego pewności siebie. Chwal!
Chorągiewka na wietrze
R-3 Wysokie Kompetencje, Niska Motywacja
Pracownik nie wierzy w siebie pomimo posiadania wystarczających kompetencji, lub jest znudzony powierzanymi zadaniami.
Jak z nim pracować? Mało instrukcji i dużo wspierania.
- Skup się na budowaniu motywacji pracownika. Oceń co go motywuje.
- Komunikuj się w sposób motywujący, w przypadku sytuacji problemowej, nie dostarczaj gotowych rozwiązań.
Samograj
R-4 Wysokie Kompetencje i Wysoka Motywacja
Samodzielny, doświadczony i zaangażowany w zadania Pracownik.
Jak z nim pracować? Mało instrukcji i dużo wspierania.
- Dawaj swobodę i przydzielaj zadania „jak dla Złotowłosej” – nie za łatwe, nie za trudne.
- Chwal publicznie, krytykuj na osobności.
- Pozwalaj samodzielnie rozwiązywać problemy, unikaj dostarczania gotowych rozwiązań.
3 najczęstsze błędy Kierowników sklepów
Praktyka pokazuje, że wielu Kierowników „w ferworze walki” nie znajduje czasu, aby dokładnie poznać swoich Pracowników. Tym samym popełniają 3 najczęstsze błędy:
- Traktują Świeżaka jak Samograja: pozostawiając ludzi samym sobie.
- Traktują Samograja jak Świeżaka: zabijając inicjatywę i okazując brak zaufania.
- Pozostawiają Samograja samemu sobie: pozbawiając zainteresowania, wyzwań oraz pochwały najlepszych Pracowników.
Którego z błędów doświadczyłeś na własnej skórze?
Jestem bardzo ciekawa na jakim etapie znajduje się Twój zespół i z jakimi wyzwaniami mierzysz się obecnie. Zapraszam Cię do podzielenia się przykładami w komentarzach.