5 trendów w handlu detalicznym na 2022 rok
2 sierpnia 2022 Dominika Maciejak udostępnij
trendy, zachowania konsumentów
Ten wpis dedykuję szczególnie managerom i właścicielom sieci handlowych, którzy w dzisiejszych bardzo „dynamicznych” czasach próbują podejmować mądre decyzje biznesowe. W ocenie sytuacji przychodzą z pomocą trendy handlu detalicznego. Na lekturze artykułu skorzystają też sami sprzedawcy, których zawód ulega przeobrażeniu niemal z dnia na dzień.
Wiedzę o trendach zaczerpnęłam z genialnego raportu firmy Trendhunter Można go pobrać za darmo, co serdecznie polecam.
Trend #1 Live commerce w retailu – transmisje na żywo
Transmisje na żywo są popularne w wielu aplikacjach i mediach społecznościowych. Marki modowe i kosmetyczne coraz częściej wykorzystują sprzedaż live jako sposób na promowanie swoich ubrań i produktów kosmetycznych, jednocześnie zachęcając klientów do ich kupowania. Rozkwit tych działań odnotowaliśmy na początku pandemii, kiedy wiele branż przeniosło się do świata cyfrowego. Live commerce z udziałem marek, celebrytów lub influencerów ma wpływ w szczególności na pokolenie Z i młodych millenialsów. Dlaczego? Bo jest postrzegany jako bardziej autentyczny i mniej edytowany niż inne formy marketingu. W zbotoksowanym i zfotoszopowanym otoczeniu ludzie szukają autentyczności. W przypadku marek, jej wykorzystanie pomaga budować kampanie, które oferują natychmiastowe zwroty, jednocześnie łącząc je z docelowymi odbiorcami.
Zadanie dla Ciebie: Zastanów się jak Twoja marka może wynieść swoje działania na wyższy poziom dzięki livestreamingowi?
Trend #2 Recycling w handlu
Sklepy detaliczne coraz częściej są urządzone elementami konstrukcyjnymi lub dekoracyjnymi z recyklingu.
Przykładami takich działań są:
🍃 Zrównoważone sklepy projektantów.
🍃 Otwarcie Atelier100 w Londynie z pomocą H&M i Ingka Group.
🍃 Flagowy sklep Ganni promujący bardziej świadomą konsumpcję.
🍃 Sklep z modą o niskim wpływie na środowisko.
🍃 United Colors of Benetton wykorzystujący przetworzone materiały naturalne do wystroju swojego sklepu.
W miarę jak zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy zarówno dla konsumentów, jak i dla firm, detaliści używają różnych materiałów z odzysku zarówno do konstrukcji, jak i wystroju wnętrz swoich sklepów. W miarę postępujących zmian klimatycznych, konsumenci obawiają się o przyszłość środowiska. Wymaga się tego, aby marki zmieniały się, aby lepiej odzwierciedlały zasady zrównoważonego rozwoju w skali mikro i makro. Dotyczy to szczególnie najmłodszych pokoleń, które będą bardziej szanować marki reprezentujące pro-aktywne podejście do zrównoważonego rozwoju.
Zadanie dla Ciebie: Zastanów się jak Twoja marka może jeszcze dobitniej pokazać, że stawia na zrównoważony rozwój i dba o środowisko?
Trend #3 Kupuj lokalnie
Ogromny wpływ pandemii na małe firmy spowodował, że coraz więcej konsumentów chce wspierać swoje lokalne firmy i gospodarki. Aby zaspokoić potrzeby tych konsumentów, duże firmy dążą do wyrobienia sobie marki jako organizacji wspierających społeczność, dzięki czemu konsumenci czują się bardziej komfortowo, robiąc u nich zakupy.
Przykładami tego trendu są:
🎯 Wykorzystanie lokalnych materiałów w wyposażeniu sklepów.
🎯 Zatrudnianie lokalnych firm podwykonawczych.
🎯 Sklepy bezobsługowe np. AmazonGo, Żabka dające dostęp do towarów i usług 24/7/365.
🎯 otwarcie Atelier100 w Londynie z pomocą H&M i Ingka Group .
Zadanie dla Ciebie: Zastanów się jak Twoja marka może wspierać lokalną gospodarkę?
Trend #4 Sklepy bezobsługowe
Na gęsto zaludnionych terenach pojawia się coraz więcej bezobsługowych form sprzedaży detalicznej. Przykłady takich rozwiązań:
🛒Wundermart – autonomiczne rozwiązanie dla handlu detalicznego dla hoteli i biur.
🛒 Kolekcjonerskie automaty vendingowe.
🛒Automat zbliżeniowy MINISO skierowany do Gen Z.
🛒Sklepy osiedlowe oparte na sztucznej inteligencji
🛒Auchan tworzy autonomiczny sklep spożywczy we Francji
Centra handlowe, hotele, biura coraz częściej oferują takie formaty handlowe, aby przyspieszyć zakupy konsumentom. Wielu klientów zastanawia się jak działa sklep bezobsługowy. Sklepy te umożliwiają inteligentne wykrywanie towaru i automatyczne naliczanie opłat za produkty. Konsumenci, którzy stawiają na wygodę i oszczędność czasu, dzięki inteligentnej technologii wchodzą na wyższy poziom zakupów.
Zadanie dla Ciebie: Zastanów się, w jaki sposób Twoja marka mogłaby lepiej stawiać na wygodę podczas podróży zakupowej klienta?
Trend #5 Roboty
Roboty działające w handlu detalicznym dysponują coraz większą liczbą funkcjonalności.
Przykłady trendu:
🦾Roboty w sklepie dzielące się cukierkami
🦾Robot Smiley przynosi klientom słodycze podczas zakupów
🦾Robovie przypomina kupującym o przepisach dotyczących COVID w sklepach
🦾Roboty do rozpoznawania twarzy
🦾Komercyjny robot QNAP „KoiBot” AI wita gości
Roboty zajmują się teraz także niektórymi interakcjami z klientami. Są zaprojektowane tak, aby sprostać czynnościom: od witania klientów po przynoszenie im przekąsek. Z drugiej strony, ponieważ inteligentne rozwiązania detaliczne stają się coraz bardziej powszechne, niektórzy konsumenci tęsknią za interakcjami społecznymi z z a a n g a ż o w a n y m i ludźmi.
Zadanie dla Ciebie: Zastanów się, w jaki sposób Twoja marka zapewnia zaangażowanie swoich klientów podczas całej podróży zakupowej?
Mam nadzieję, że to zestawienie rzuciło nowe światło na trendy w handlu i zainspirowało Cię do poszukiwania rozwiązań, które sprawią, że Twój biznes się do nich dopasuje.
Powodzenia!