5 ważnych pytań o promocję sklepu

15 grudnia 2013 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja

W środę pisałam o wdrażaniu decyzji o promocji sklepu i procesie przygotowawczym. Klik.
Zanim zapadnie ostateczna decyzja odpowiedzmy sobie na 5 kluczowych pytań:

1. Czy ta promocja przyciągnie nowych klientów lub wpłynie na powrót dotychczasowych?


Z założenia odpowiedź powinna brzmieć: „tak”. Rodzaj promocji, typ działań, które wybierzesz, poziom cen i jej odbiorcy określą poziom sukcesu w przyciągnięciu nowych klientów i budowaniu zwiększonej sprzedaży Ta promocja powinna okazać się atrakcyjna dla Twoich klientów docelowych. (O profilowaniu klientów przeczytacie tu.)

2. Czy klienci przyciągnięci promocją okażą się być tymi, którzy będą wracać bez względu na trwanie promocji, bądź jej brak?

Ważną sprawą jest związek promocji i typem klienta, którego chcemy przyciągnąć. Czasem warto pomyśleć o promocji kierowanej do węższego grona klientów. Może się ona okazać bardziej skuteczna. Np. wyobraźmy sobie sklep z ekskluzywną modą męską. Właściciel tego sklepu wymyśla promocję, która przyciąga fanów sportu. Pytanie, jaka część panów okaże się lojalnymi klientami? A może warto pomyśleć o bardziej niszowym sporcie, którego fani to z reguły „krawaciarze”? Np. golf? Myślę, że właśnie taka promocja może być efektywna.


3. Czy promocja przyczyni się do polepszenia wizerunku sklepu lub czy mu może zaszkodzić?

Z założenia wiemy jaki wizerunek ma nasz sklep i jaki chcielibyśmy aby był.Warto aby promocja odzwierciedlała styl, w którym sklep jest prowadzony. Szyte na miarę działania, oparte na gustach klienta przyniosą z pewnością lepszy efekt niż sięganie po środki, które nie kojarzą się docelowej klienteli z twoją placówką.


4. Czy będziesz mieć zasoby aby obsłużyć dużą ilość nowych klientów?

Mierz siły na zamiary. Istnieje prawdopodobieństwo, że sklep zapełni się ludźmi, a zakupy będą niekomfortowe dla stałych klientów. Weź pod uwagę komfort zakupów. Może się bowiem okazać, że promocja sprawi, że klienci poczują, że sklep „nie ogarnia” ich potrzeb i zrażą się. Bo niemożność właściwego obsłużenia klienta jest silnym impulsem, który może odepchnąć klientów. Dlatego przygotuj się odpowiednio zatowarowując sklep, jak i zapewniając odpowiednie zasoby ludzkie.


5. Jaki wynik finansowy przyniosła promocja? 

Odpowiedź na to pytanie wymaga uzbrojenia się w wyniki finansowe w dłuższej perspektywie czasowej. Szerzej omówię ten temat w jednym z kolejnych postów.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.