Jak rozwinąć asertywność u sprzedawców za mniej niż 20 złotych?
5 kwietnia 2021 Dominika Maciejak udostępnij
Obsługa klienta, personel, sklep internetowy, sklep stacjonarny, Sprzedaż, zarządzanie
Na szkoleniach i w rozmowach z Klientami mawiam, że skuteczny sprzedawca balansuje na granicy asertywności i empatii. Jeśli chodzi o umiejętności interpersonalne sprzedawcy to właśnie to wyczucie jest w mojej ocenie kluczowe, bo pozwala dostroić się do potrzeb Klienta, ale też nie ugiąć się pod jego naporem w sytuacji podbramkowej.
Czy szkolenia z asertywności wystarczą?
Wielu Sprzedawców, Managerów i Właścicieli sklepów pyta mnie na szkoleniach: jak być bardziej asertywnym? Praca z Klientem w sklepach stacjonarnych lub w sklepach internetowych jest świetnym poligonem do ćwiczeń. Tylko mam wrażenie, że szkolenia dostarczające znajomości technik asertywnych to za mało. Żeby móc powiedzieć o sobie: „asertywny sprzedawca” i w pracy z Klientem nie chłonąć jak gąbka wszystkich negatywnych emocji wymagających Klientów, warto przyjrzeć się sobie.
Mam wrażenie, że znalazłam do tego idealne narzędzie, które w dodatku kosztuje mniej niż 20 złotych! Chcę Wam polecić rewelacyjną książkę Agnieszki Wróbel, pt. „Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi”. Po pierwsze, pobudziła mnie ona do refleksji nad własną asertywnością w życiu zawodowym i prywatnym oraz po drugie, nad zastosowaniem wiedzy w niej zawartej dla wszystkich osób, które w swojej pracy mają styczność z Klientami.
Sprzedawco, poznaj siebie
Książka dodaje szerszy kontekst do znanych z innych źródeł technik asertywnych. Skupia się na genezie naszych zachowań i reakcji. Autorka pochyla się nad przekonaniami, które tworzą się we wczesnych latach życia. Dużo miejsca poświęca barierom komunikacyjnym. Dodatkowo, autorka w jasny i czytelny sposób prezentuje mechanizmy (np. nieadekwatne poczucie własnej wartości, podatność na manipulację, potrzeba akceptacji, itp), które powodują brak asertywności, a przez to przyczyniają się do narastania poczucia frustracji i złego nastroju.
Nie polecam jej czytelnikom, którzy szukają instruktażu odnośnie technik asertywności. Książka bardziej pomaga pracować nad zmianą postaw. Przez to, zapewnia czytelnikowi lepszy wgląd w siebie i zachęca do refleksji nad własnym postępowaniem.
Asertywność dla sprzedawców
Mocną stroną książki są przykłady i prosty język. Dla wszystkich nie-psychologów książka daje odpowiedzi na pytanie: dlaczego w pewnych sytuacjach reagujemy tak, a nie inaczej?
Przystępna forma to podstawa
Książka jest intuicyjnie podzielona na 3 części:
- Część pierwsza. Przyczyny braku asertywności
- Część druga. Droga do zmiany
- Część trzecia. Asertywność w pracy i w domu
Dodatkowo zawiera ogromną liczbę porad, wskazówek, cytatów, przykładów, ćwiczeń i technik bycia asertywnym. Lekturę wzbogacają tabelki, schematy i graficznie wyróżniki. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem z najważniejszymi informacjami.
Żeby zachęcić Was do pracy z tą książką, postanowiłam podzielić się z Wami moim krótkim graficznym streszczeniem najważniejszych myśli, które ze mną zostały po przeczytaniu tej książki. Mam nadzieję, że te notatki wizualne będą dobrym uzupełnieniem lektury!
Jestem ciekawa Waszych recenzji tej i innych książek o asertywności. To ważny temat dla Sprzedawców, Managerów i wszystkich, Pracowników obsługi Klienta.