Jak rozwinąć asertywność u sprzedawców za mniej niż 20 złotych?

5 kwietnia 2021 Dominika Maciejak udostępnij
Obsługa klienta, personel, sklep internetowy, sklep stacjonarny, Sprzedaż, zarządzanie

Na szkoleniach i w rozmowach z Klientami mawiam, że skuteczny sprzedawca balansuje na granicy asertywności i empatii. Jeśli chodzi o umiejętności interpersonalne sprzedawcy to właśnie to wyczucie jest w mojej ocenie kluczowe, bo pozwala dostroić się do potrzeb Klienta, ale też nie ugiąć się pod jego naporem w sytuacji podbramkowej.

Czy szkolenia z asertywności wystarczą?

Wielu Sprzedawców, Managerów i Właścicieli sklepów pyta mnie na szkoleniach: jak być bardziej asertywnym? Praca z Klientem w sklepach stacjonarnych lub w sklepach internetowych jest świetnym poligonem do ćwiczeń. Tylko mam wrażenie, że szkolenia dostarczające znajomości technik asertywnych to za mało. Żeby móc powiedzieć o sobie: „asertywny sprzedawca” i w pracy z Klientem nie chłonąć jak gąbka wszystkich negatywnych emocji wymagających Klientów, warto przyjrzeć się sobie.

Mam wrażenie, że znalazłam do tego idealne narzędzie, które w dodatku kosztuje mniej niż 20 złotych! Chcę Wam polecić rewelacyjną książkę Agnieszki Wróbel, pt. „Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi”. Po pierwsze, pobudziła mnie ona do refleksji nad własną asertywnością w życiu zawodowym i prywatnym oraz po drugie, nad zastosowaniem wiedzy w niej zawartej dla wszystkich osób, które w swojej pracy mają styczność z Klientami.

Sprzedawco, poznaj siebie

Książka dodaje szerszy kontekst do znanych z innych źródeł technik asertywnych. Skupia się na genezie naszych zachowań i reakcji. Autorka pochyla się nad przekonaniami, które tworzą się we wczesnych latach życia. Dużo miejsca poświęca barierom komunikacyjnym. Dodatkowo, autorka w jasny i czytelny sposób prezentuje mechanizmy (np. nieadekwatne poczucie własnej wartości, podatność na manipulację, potrzeba akceptacji, itp), które powodują brak asertywności, a przez to przyczyniają się do narastania poczucia frustracji i złego nastroju.

Nie polecam jej czytelnikom, którzy szukają instruktażu odnośnie technik asertywności. Książka bardziej pomaga pracować nad zmianą postaw. Przez to, zapewnia czytelnikowi lepszy wgląd w siebie i zachęca do refleksji nad własnym postępowaniem.

Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi - Wróbel Agnieszka

Asertywność dla sprzedawców

Mocną stroną książki są przykłady i prosty język. Dla wszystkich nie-psychologów książka daje odpowiedzi na pytanie: dlaczego w pewnych sytuacjach reagujemy tak, a nie inaczej?

„Asertywność na co dzień” przybliża podstawowe potrzeby każdego człowieka. Autorka podkreśla rolę wyznaczania granic i ochrony swojego terytorium psychologicznego. Ułatwia komunikację z wymagającymi rozmówcami, rozbierając na części pierwsze manipulację, szantaż emocjonalny, krytykę i inne narzędzia naruszające nasze granice.

Przystępna forma to podstawa

Książka jest intuicyjnie podzielona na 3 części:

  • Część pierwsza. Przyczyny braku asertywności
  • Część druga. Droga do zmiany
  • Część trzecia. Asertywność w pracy i w domu

Dodatkowo zawiera ogromną liczbę porad, wskazówek, cytatów, przykładów, ćwiczeń i technik bycia asertywnym. Lekturę wzbogacają tabelki, schematy i graficznie wyróżniki. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem z najważniejszymi informacjami.

Żeby zachęcić Was do pracy z tą książką, postanowiłam podzielić się z Wami moim krótkim graficznym streszczeniem najważniejszych myśli, które ze mną zostały po przeczytaniu tej książki. Mam nadzieję, że te notatki wizualne będą dobrym uzupełnieniem lektury!

Jestem ciekawa Waszych recenzji tej i innych książek o asertywności. To ważny temat dla Sprzedawców, Managerów i wszystkich, Pracowników obsługi Klienta.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.