Asertywność w obsłudze klienta
26 marca 2012 Dominika Maciejak udostępnij
personel
Konsumenci, Personel
W pracy z ludźmi asertywność jest bardzo pożądaną postawą. Wbrew powszechnym opiniom, nie jest to wcale umiejętność mówienia „nie”. Jest to rodzaj podejścia do życia. Warunkuje ona reagowanie na stres czy nacisk społeczny. Treningi asertywności są częścią szkoleń m.in. dla handlowców. Służą one polepszeniu jakości kontaktów interpersonalnych, a co za tym idzie efektywniejszemu wykonywaniu swojej pracy. Bo sprzedawca powinien być asertywny. Odwołuję się tu do pradawnego stwierdzenia: „klient ma zawsze rację”. Jeśli klient narusza nasze granice, zachowuje się w sposób nieakceptowany społecznie, np. agresywnie, asertywność pomaga nam wychodzić z takich sytuacji obronną ręką.
By nauczyć się asertywności warto odbyć szkolenie z tego tematu. Ofera treningów jest bardzo szeroka, więc z całą pewnością zainteresowani znajdą coś dla siebie. Dla tych jednak, którzy z różnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w takim warsztacie polecam literaturę na ten temat.
W tym miejscu chcę polecić d jedną z dostępnych na rynku publikacji: Antoni Benedikt – „Asertywność jako proces skutecznej komunikacji”. Książka omawia pojęcie asertywności definiując ją, przedstawiając jej praktyczne aspekty, również w życiu zawodowym. Warto po nią sięgnąć i poznać rodzaje zachowań ludzkich, nauczyć się jak radzić sobie z krytyką i złością. Ciekawym rozdziałem jest ten poświęcony asertywności w życiu zawodowym.
Dlaczego Waszym zdaniem tak trudno być asertywnym?
Z czym kojarzy Wam się asertywność?