Cechy idealnego sprzedawcy
10 stycznia 2013 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, personel
Konsumenci, Personel
Rekrutując osoby, które będą odpowiedzialne za obsługę klienta należy dokładnie sprecyzować swoje oczekiwania wobec kandydatów. Obsługujący musi wzbudzać zaufanie klienta, jest ono przenoszone na przedsiębiorstwo, dlatego wysokie kwalifikacje i wiedza fachowa są podstawą.
Poniżej zebrałam cechy i umiejętności, które warto wziąć pod uwagę analizując kandydatury:
- wysoki poziom wiedzy produktowej i wiedzy o firmie,
- znajomość branży i konkurencji,
- wiedza z zakresu metod badania rynku,
- kwalifikacje pozwalające odpowiedzieć na pytania klienta z zakresu budowy, działania czy napraw oferowanego towaru,
- kultura osobista,
- zdolności negocjacyjne,
- otwartość i empatia,
- pogoda ducha i entuzjazm,
- zdolności interpersonalne: w szczególności łatwość nawiązywania kontaktów, cierpliwość,
- umiejętność podejmowania decyzji,
- odporność na stres,
- chęć samodoskonalenia i podnoszenia kwalifikacji,
- automotywacja.
Kandydaci posiadający te cechy będą sprawnie realizować m.in. funkcje:
- doradcy,
- partnera,
- negocjatora,
- stratega,
- psychologa
- dziennikarza
- wróżki.
Bo zawód sprzedawcy jest bardzo wszechstronny i nie jest dla każdego. Role w jakie wciela się sprzedawca są różnorodne. Zmienność warunków, indywidualizm klientów, nowy asortyment czy deptająca po piętach konkurencja sprawiają, że jest to praca dynamicznie się zmieniająca. Polega na pokonywaniu wielu trudności, dlatego wymienione powyżej cechy stanowią dobre podstawy by w takim środowisku pracy funkcjonować.
Jak Waszym zdaniem sprawdzić czy ktoś nadaje się na dobrego sprzedawcę?