Jak usprawnić prowadzenie sklepu w 2023?

2 stycznia 2023 Dominika Maciejak udostępnij
sklep internetowy, sklep stacjonarny, Sprzedaż, zarządzanie

Początek roku oznacza, że nadszedł czas na coroczne przygotowania do nowego sezonu handlowego. Osobiście uważam, że noworoczne postanowienia są przereklamowane, ale przełom roku to dobry pretekst, żeby zaplanować co nieco i zrobić małe porządki. Zebrałam dla Ciebie kilka propozycji działań, które pomogą Ci usprawnić prowadzenie sklepu w nowym roku.

 

Określ wizję swojego sklepu

 

Jako manager placówki poświęć trochę czasu, aby poznać i zrozumieć, jaka jest specyfika Twojego sklepu, jaka wizja przyświeca marce i w jaki sposób jesteś częścią tej wizji. Zarządzając sklepem odpowiadasz również za ludzi. Zastanów się, co obiecasz w tym roku swoim pracownikom i miejscu pracy. Przyda się do tego rzetelne podsumowanie poprzedniego roku. Pisałam o tym ostatnio w moim narzędziowym newsletterze. Jeśli chcesz poznać szczegóły, napisz do mnie oraz koniecznie zapisz się na newsletter.

 

Zrób porządki na sali sprzedaży i zapleczu

 

Może to zabrzmieć banalnie, ale porządek na biurku, pulpicie, czy w pomieszczeniu socjalnym wpływa dodatnio na porządek w Twojej głowie. Kiedy odwiedzam sklepowe zaplecza i biura, odnoszę wrażenie, że część osób zbyt łatwo pozwala, by sprawy się piętrzyły. Styczeń to świetny pretekst do porządków. Zaplanuj je już dziś!

 

Określ cele sprzedażowe na nowy rok

 

Mając spisaną listę tego, co jest potrzebne do osiągnięcia twoich celów sprzedażowych, zwiększasz prawdopodobieństwo osiągnięcia sprzedażowego sukcesu.  Równie ważne jest monitorowanie tych celów i wprowadzanie odpowiednich korekt. Przydadzą się do tego scenariusze, które możesz stworzyć ze swoim zespołem. Odpowiedzcie wspólnie na pytania, od trywialnych po te bardziej abstrakcyjne.

Np. Co zrobimy, gdy:

  • drastycznie spadnie ruch w sklepie?
  • obetną nam budżet marketingowy?
  • spadnie na nas fala hejtu w sieci?
  • obniży nam się średnia wartość transakcji?

Pomyśl o pytaniach, które najbardziej pasują do Twojej branży i modelu biznesowego.

Jak zaplanować pracę sklepu?

Zobacz swój sklep oczami kogoś innego

 

Postaraj się wyjść ze swojego pudełka. Przespaceruj się po sklepie i spójrz na niego oczami Twojego klienta. Zastanów się nad jego opinią na temat:

  • lokalizacji sklepu
  • wyglądu sklepu
  • poziomu i jakości zatowarowania
  • organizacji sprzedaży
  • procesu obsługi klienta
  • poziomu obsługi posprzedażowej
  • konkurencyjnych marek

Dla lepszego efektu zaprzęgnij do tego działania kogoś niezwiązanego z Twoim sklepem. Jego obserwacje mogą okazać się bezcenne!

Zadbaj o integrację zespołu sprzedawców

 

Rozpocznij Nowy Rok to świetny pretekst do wspólnego świętowania sukcesów z poprzedniego roku i przedstawiania celów na kolejny rok. To świetna okazja do tego, aby zapytać pracowników, jak możecie  je wspólnie osiągnąć. W zależności od Twoich możliwości rozważ wspólne spotkanie po pracy, w bardziej nieformalnej atmosferze.

 

Odśwież swoją salę sprzedaży

 

Sprawdź stan zatowarowania. Spójrz na listę dostawców i zobacz czy przypadkiem nie da się w niej wprowadzić ulepszeń. Zobacz co się sprzedało, a co nie. Zweryfikuj plan marketingowy i koncepcję wystroju sklepu na najbliższe tygodnie. Sprawdź stan techniczny wyposażenia i sklepowych urządzeń. Zwróć uwagę na zużyte oznaczenia.

 

Zweryfikuj procedury wewnętrzne i obowiązujące standardy

 

Przejrzyj wszystko, czego używałeś w poprzednim roku i zdecyduj, czy dokumenty nie wymagają zmian. Być może Twój standard obsługi klienta wymaga odświeżenia? Może potrzebujecie usprawnić przepływ informacji w swoim zespole?  Sprawdź jak wygląda proces onboardingu i czy dysponujesz kompletem niezbędnej dokumentacji dla nowozatrudnionego pracownika – tzw. welcome pack?

 

Odpal projekt, na który nie było nigdy czasu

 

O czym mówiliście często, że fajnie byłoby to wdrożyć, ale zawsze brakowało na to czasu? Poświęć na to 3 godziny, 1 dzień, tyle ile to konieczne i skup się tylko na tym jednym projekcie. Wdroż to, a zobaczysz jak pobudzisz ludzi i nowe pomysły.

Mam nadzieję, że ta krótka checklista sklepu zainspiruje Cię do tchnięcia powiewu świeżości dla Twojego biznesu! Powodzenia!

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.