Co liczy się w dzisiejszym customer experience?
10 grudnia 2018 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, design thinking, inspiracja, trendy
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Obserwując obecne tendencje rynkowe da się zauważyć, że firmy, które poszukują prawdziwych innowacji z coraz większą dokładnością pochylają się nad zmianami i trendami. Zmienia się punkt nacisku, a klient i jego doświadczenia stają w centrum. Nie mówimy już o marketingu, sprzedaży, czy produkcie w odezwaniu. Klamrą spinającą dla tych elementów staje się właśnie doświadczenie klienta wokół którego orbitują marki.
Co jest ważne dla konsumenta?
Wg raportu PSFK „The CX Playbook” z marca tego roku, dzisiejszy konsument to ktoś, dla kogo liczą się w szczególności:
- poczucie posiadania,
- bycie z jednej strony częścią czegoś większego, przy jednoczesnej silnej personalizacji,
- produkty, które na niego wpływają, jednocześnie nie pozostawiają trwałego śladu,
- marki, które działają w jego interesie,
- obszary, w których może dokować zmian.
Co z tego wynika? Żyjąc w tych turbo-szalonych czasach przesytu, pędu i chaosu informacyjnego konsumenci stają coraz bardziej wymagający, szukają znaczenia i częściej mówią: „sprawdzam” w odniesieniu do marek.
Firmy mają do wyboru dwie ścieżki: obserwować te zmiany i dokonywać kosmetycznych zmian, by obudzić się z „ręką w nocniku” jak Kodak czy amerykański Blockbuster, który bagatelizował swojego niewielkiego konkurenta Netflixa.
Kierunek: innowacja
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na wdrażanie innowacji mogą iść w kierunku:
- poszukiwania zrównoważonego rozwoju, na którym będą budować swoje zyski,
- podejścia opartego na współpracy i kokreacji – łącząc siły między sobą,
- współdzielenia wartości.
To oznacza zmianę myślenia na poziomie całej organizacji i wiąże się z budowaniem zaufania, tworzenia nowej kultury organizacyjnej, która tworzy środowisko sprzyjające generowaniu i wdrażaniu nowych pomysłów. Pracownicy i klienci zostają wciągnięci w ekosystem sprzyjający generowaniu nowej wartości i współtworzą markę. Szaleństwo? Nie! Dla wielu firm odnoszących sukcesy to codzienność.
Jak to zrobić?
Marki, które wdrożyły podejście klientocentryczne wciągają klientów w proces R&D, zapewnią to, że głos klienta jest aktywnie wykorzystywany w procesie tworzenia nowych produktów i usług. Ma to szczególne zastosowanie w projektowaniu odzieży, obuwia, żywności. Weźmy pierwszy z brzegu przykład firm Adidas czy Nike. Innowacyjne firmy, których sklepy są świątyniami handlu.
Innym sposobem jest budowanie społeczności wokół marki. Zaangażowani klienci stają się ambasadorami marki. Producenci wsłuchują się w ich potrzeby, jednocześnie aktywnie na nie odpowiadając. Mistrzem dla mnie jest włoski Obag.
Kolejnym przykładem strategii zorientowanej na klienta jest towarzyszenie mu w codziennym życiu. Marki stają się naszymi dobrymi znajomymi, są z nami w ważnych momentach, pomagają nam w budowaniu lepszej jakości. Ten kierunek obierają np. firmy z branży wyposażenia wnętrz. Zobacz jak robi to nasza dobra znajoma IKEA.
Customer experience to zmiana
Przestawienie myślenia na klienta to krok milowy w rozwoju wielu firm, który pozwala nabrać wiatru w żagle i dużo pewniej patrzeć w przyszłość. Jestem bardzo ciekawa Twoich przemyśleń w tym zakresie. Będę wdzięczna za Twój komentarz!