Czy zakupy uszczęśliwiają?

15 maja 2019 Dominika Maciejak udostępnij
trendy

Czytając książkę „59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele” Richarda Wisemana, natrafiłam na ciekawy rozdział „Potęga zakupów”. Znalazło się w nim kilka wątków, którymi postanowiłam podzielić się z Wami na blogu.

Czy zakupy uszczęśliwiają?

Podejmuje on próbę odpowiedzi na pytanie: czy zakupy uszczęśliwiają? Wyniki przytoczonych w książce badań pokazują, że wydawanie pieniędzy na nowe doświadczenia uszczęśliwia bardziej niż kupowanie przedmiotów. Dzieje się tak dlatego, że wspomnienia przeżytych wydarzeń z biegiem czasu pięknieją. Wakacje, podczas których spóźnił nam się samolot w naszej pamięci zostają jako przyjemne momenty na plaży i fantastyczne doznania kulinarne. Z kolei zakupione przedmioty szybko nam powszednieją, stają się zużyte i przestarzałe.

Woman, Shopping, Lifestyle, Beautiful, Adult, Bags

Doświadczenia czy przedmioty?

Poniższa lista pytań zaczerpnięta z książki Wisemana pozwali ocenić w jakim stopniu uszczęśliwiają Cię doświadczenia, a w jakim przedmioty.

Każdemu z pytań przyporządkuj ocenę 1-5, gdzie:

1= całkowicie się nie zgadzam
5 = całkowicie się zgadzam

Liczy się pierwsza odpowiedź! Nie zastanawiaj się długo.

1. Imponują mi ludzie, którzy posiadają drogie domy i samochody.
2. Oceniam swoje życiowe powodzenie według tego, co kupuję.
3. Lubię kupować rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebuję.
4. Lubię mieć wokół siebie kosztowne przedmioty.
5. Wydaje mi się, że moje życie byłoby szczęśliwsze, gdybym posiadał więcej luksusowych rzeczy.
6. Czasem dokucza mi fakt, że nie mogę sobie pozwolić na różne luksusowe rzeczy.
7. Kupowanie drogich przedmiotów sprawia, że czuję się lepiej sam ze sobą.
8. Wydaje mi się, że przywiązuję większą wagę do tego, co posiadam, niż moi przyjaciele i rodzina.
9. Chętnie płacę więcej za rzeczy markowe.
10. Lubię posiadać przedmioty, które robią wrażenie na innych ludziach.


Wyniki:
Po zsumowaniu wszystkich punktów:

10-20 punktów – O wiele bardziej niż posiadane przedmioty cenisz doświadczenia i związki z innymi ludźmi.

21-39 punktów – Twój wynik świadczy o zbalansowanym podejściu do zakupów. Czerpiesz satysfakcję z zakupów przedmiotów w porównywalnym stopniu do doświadczeń.

40-50 punktów – Masz tendencję do przywiązywania wielkiej wagi do kupowania i posiadania rzeczy. Często widzisz zakupione przedmioty jako niezbędne do szczęścia. Oceniasz własne powodzenie życiowe oraz powodzenie innych ludzi na podstawie tego, do posiadasz.

Jakie jest zastosowanie tej wiedzy dla ludzi sprzedaży?

W świecie, który zalewa nas morzem produktów i usług walczymy o wyróżnienie się.
Po pierwsze, zastanów się jak Twój produkt/usługa może wpisać się w kreowanie życiowych doświadczeń. Zostaniesz w pamięci klienta na dłużej. Jeśli nie ma takiej możliwości. Zadbaj o kreowanie doświadczenia zakupowego samego w sobie. Co może proces sprzedaży uczynić wyjątkowym i zapadającym w pamięć?
Po drugie, samopoznanie i dobra zabawa. Sprawdź jak „Ty masz” i zobacz jakie podejście ma otoczenie – odwiedzający Cię klienci, Twoi współpracownicy.

Jestem ciekawa Waszych opinii. Wolicie wydawać na doświadczenia czy produkty?

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.