Daymakerindex 2019
20 marca 2019 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, mystery shopping, personel, raport, szkolenia, trendy, zarządzanie
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Jak co roku firma Daymaker publikuje ranking poziomu obsługi klienta w polskich sklepach. To jedno z największych tego typu badań, prowadzonych na polskim rynku przez firmy badawcze. Tegoroczna edycja jest jubileuszowa – po raz 10. obserwatorzy Daymaker udali się do sklepów, aby ocenić stan polskiej obsługi.
Stabilizacja wyników
Patrząc na wyniki badania z dziesięcioletniej perspektywy, obsługa w polskich sklepach jest na ustabilizowanym poziomie od kilku lat. Polscy klienci stają się coraz bardziej wymagający i świadomi. Metoda badań tajemniczy klient na dobre zagościła w polskim handlu i wspiera wzrost kompetencji pracowników obsługi klienta w polskich sklepach.
Co przyniósł rok 2019?
Dla sprzedawców nadal największym wyzwaniem jest domykanie procesu sprzedaży i sprzedaż dodatkowa. Coraz lepiej sprzedawcy radzą sobie z budowaniem pierwszego wrażenia, powitaniem i ogólną wiedzą. W tegorocznym badaniu najlepiej realizowaną częścią procesu sprzedaży była analiza potrzeb i prezentowanie możliwych rozwiązań. Optymizmem napawa fakt, że najlepiej ocenionym elementem badania było budowanie poczucia miłej obsługi.
Prawie wszyscy najlepsi w swoich branżach osiągają wynik powyżej 90%, co stanowi przykład doskonałej obsługi i świetnej synergii działań sprzedażowych.
Co słychać w poszczególnych branżach?
Analizując wyniki poszczególnych branż, potencjał rozwojowy pod względem jeszcze lepszej obsługi stoi przed branżą Dom i wnętrze i Świat dziecka. Dobrze radzą sobie branże Moda męska, Obuwie, Biżuteria i Bielizna. Bardzo dobrze zostaniemy obsłużeni kupując okulary lub soczewki kontaktowe oraz korzystając z oferty aptek.
Prowadzone przez Daymaker badania są próbą uchwycenia wielowątkowego zjawiska jakim jest obsługa klienta. Specyfika sklepów, rosnący udział kanału online w ogólnym doświadczeniu zakupowym będą powodować stałą ewolucję procesu sprzedaży i jego oceny.
Jak zawsze doceniam to badanie, bo jest ono świetnym narzędziem dla kierowników sklepów, kierowników regionalnych, trenerów i wszystkich tych, którzy na co dzień wspierają rozwój kompetencji sprzedażowych.
Optymistyczne jest to, że mamy w Polsce coraz większą świadomość tego, że doskonała obsługa ma realny wpływ na osiąganą sprzedaż, kształtowanie lojalności i budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Grafiki pochodzą z Daymakerindex 2019 dostępnego tutaj.