Dobra polityka cenowa kluczem do sukcesu

27 grudnia 2013 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja

Wyprzedaże grają w dzisiejszych czasach coraz ważniejszą rolę w handlu detalicznym. Duzi gracze wymagają obniżenia cen, przez co klienci korzystają na konkurencji cenowej. Indywidualnych detalistów nie stać na to, by stać się ofiarą agresywnej polityki sprzedaży. Oni szczególnie powinni dobierać z uwagą swoje strategie cenowe.
W tym poście chciałabym podzielić się z Wami pomysłami na to jak tworzyć promocje cenowe w różnych porach roku.

Happy hours
Powszechnie znane z gastronomii. Dlaczego nie spróbować ich w innych dziedzinach handlu detalicznego? W każdym sklepie bywają okresy spowolnienia w ciągu dnia, tygodnia. Jednym ze sposobów przeciwdziałania „pustym przebiegom” jest organizowanie w tym czasie działań promocyjnych. Dlatego też zacznijmy od ograniczonej czasowo akcji, np. dwugodzinnej. Wyprzedaż może dotyczyć określonych produktów lub jakiegokolwiek asortymentu. Promuj swoje Happy hours w sieci: FB, newsletter, www oraz na witrynie. Być może nie zarobisz na tej promocji dodatkowych pieniędzy, jednak lepsze to niż płacenie personelowi sklepowemu kiedy nie ma klientów.


Promocja uzależniona od pogody

Kiedy pogoda się pogarsza, ruch w sklepach maleje w sposób naturalny. Może właśnie wtedy warto wprowadzić zniżki? Rossmann i IKEA swego czasu dawali rabaty na parasole.Warto pomyśleć nad rabatem np. na kalosze kiedy prowadzimy sklep obuwniczy, lub też dać 10% rabatu na aromatyczną kawę, która rozgrzeje podczas śnieżycy. Śledź prognozę pogody, aby wiedzieć kiedy przygotować taką ofertę. Oznacz witrynę i działaj!

Urodziny klienta
Ten pomysł jest wykorzystywany przez wielu detalistów. Stosuje go jedna z moich ulubionych pizzerii, wiele sklepów, które zbierają dane o klientach w ramach programów lojalnościowych. Symboliczny upominek lub upust umilają każde urodziny:)

Urodziny sklepu
Wspomniane urodziny klienta są dobrym pretekstem, ale również rocznica urodzin sklepu może być pretekstem do zorganizowania promocji dla klientów. Można w określonym czasie, np. tygodniu około tej daty udzielić rabatu pierwszym 10 czy 20 klientom, którzy dokonają zakupów na określoną kwotę np. 200 PLN. Jeśli dysponujecie oprogramowaniem śledzącym zakupy klientów, możecie dostosować poziom rabatu do rangi klienta. Stali klienci i klienci VIP powinni otrzymać specjalne zaproszenie do urodzinowych zakupów.

Klienci wybierają produkty do obniżki
Możesz pomyśleć o oddaniu głosu swoim klientom. Niech zagłosują na produkty, które najchętniej nabyliby w obniżonej cenie. Policz głosy i ustal listę np. 5 najpopularniejszych produktów i obniż ich cenę podczas tygodnia zniżek klientów twojego sklepu. Zaznacz na materiałach promocyjnych, że promocja jest wynikiem głosowania klientów i to oni zadecydowali, że te produkty są w obniżonej cenie.

Rabat niespodzianka
Co trzeci dzień sprzedawaj losowo wybrany produkt po obniżonej cenie. Nie nagłaśniaj tego szczególnie. Wystarczy plakat na witrynie z informacją o dzisiejszym rabacie na produkt dnia. Pozwól klientowi na niespodziankę, niech nie będzie na nią nastawiony. Stosuj ten rabat cyklicznie, za każdym razem zmieniając asortyment, który przeceniasz. Celem tej promocji jest spowodowanie, by klienci odwiedzali nasz sklep cyklicznie, zastając za każdym razem inną promocję cenową.

Więcej pomysłów w kolejnych postach. Zapraszam do śledzenia tematu.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.