Dobra prezentacja produktowa w sklepie
17 marca 2021 Dominika Maciejak udostępnij
Obsługa klienta, personel, sklep internetowy, sklep stacjonarny, Sprzedaż, standardy obsługi klienta, szkolenia, zachowania konsumentów
Konsumenci, Personel, Sklepy internetowe, Sklepy stacjonarne
Gdybym miała wskazać jedną z kluczowych kompetencji sprzedawcy w sklepie stacjonarnym lub internetowym, byłaby to obok diagnozy potrzeb, umiejętność efektywnej prezentacji sprzedażowej. Jedna nie funkcjonuje bez drugiej. Bo gdy jeśli założymy, że dogłębnie poznasz potrzeby klienta i w nawiązaniu do nich dobierzesz rozwiązania, które skutecznie zaprezentujesz, zminimalizujesz ryzyko obiekcji i domkniesz sprzedaż bez większego wysiłku.
Niby prosty mechanizm. Dlaczego jednak tak często prezentacja sprzedażowa, którą słyszymy od sprzedawcy jest zdawkowa, zwyczajna i mało w niej realnych korzyści dla nas? Nie istnieje pewnie idealna prezentacja sprzedażowa – szablon, który działa w każdej branży.
Jednak warto zastanowić się nad tym jakimi elementami cechuje się dobra prezentacja produktowa i jakie techniki sprzedaży bezpośredniej warto wykorzystać, aby podkręcić narrację Twoich sprzedawców.
Gdybym miała w kilka minut podzielić się z Tobą przepisem na doskonałą prezentację produktową postawiłabym na te zabiegi:
Nawiąż do sytuacji problemowej Twojego klienta.
Jeśli dobrze zdiagnozowałeś sytuację klienta, sprawdziłeś jakie są jego oczekiwania, pragnienia, potrzeby i doświadczenia, prezentując rozwiązanie nawiąż do tego. Stosując język klienta, cytując charakterystyczne sformułowania, parafrazę, pokaż mu, że to co powiedział zostało usłyszane i zakodowane przez Ciebie.
Wspominała pani o tym, że ważne jest dla pani ABC i nie chce pani znowu borykać się z DEF. Rozwiązanie, o którym myślę doskonale uwzględnia te potrzeby.
Przedstaw rozwiązania.
Zaproponuj 2,3 możliwości, które rozwiązują ważne dla klienta kwestie.
Proszę zobaczyć, mam dla pani GHI oraz JKL.
Wykorzystaj technikę cecha-zaleta-korzyść
Klient przychodzi po korzyści. Jak odróżnić je od cech? Pomoże Ci w tym skuteczny model Cecha-Zaleta-Korzyść stosowany powszechnie w sprzedaży. Przyjrzyjmy się składnikom tego modelu:
Cecha – to właściwość produktu, sposób działania, funkcje.
Zaleta – coś, co z cechy wynika.
Korzyść – to, o co nam naprawdę chodzi – indywidualny zysk dla klienta.
Przykład:
Odwiedził Cię młody mężczyzna, któremu zależy na ponadczasowym ubraniu w dobrej cenie. Zobacz jak możesz mówić o tym produkcie:
Możesz ograniczyć się do cech: Proszę zobaczyć ten biały, bawełniany, uszyty w Polsce T-shirt męski. Jak pan widzi jest z krótkim rękawem, bez kołnierzyka i bez napisów.
Dodać do tego uniwersalne zalety: Jest bardzo uniwersalny, oddychający, z naturalnego materiału, sportowy. Dopasowuje się do ciała. Niech pan zwróci uwagę jaki jest miękki.
Jednak to dopiero korzyści robią robotę: To ubranie, które z powodzeniem sprawdzi się w wielu sytuacjach, zarówno do casualowej stylizacji, jak i pod zimowy sweter. Uszyty w Polsce z doskonałej jakości materiału naturalnego pochodzenia. Proszę zwrócić uwagę jak lekko przylega do ciała sprawiając, że można się w nim poczuć swobodnie i wyglądać bardzo smukło. Biały kolor skutecznie rozjaśnia twarz i sprawia, że wygląda pan świeżo i młodo. Stanowi też wspaniałą bazę dla różnych modowych połączeń. Idealny wybór w przypadku, gdy zależy panu na dobrej relacji jakości do ceny.
Warto nadmienić, że w dzisiejszej „covidowej” rzeczywistości sprzedawcy mogą nie mieć czasu na pełne wykorzystanie tej techniki, bo klienci skracają maksymalnie czas rozmowy. Wówczas sprawdzi się połączenie cecha – korzyść klienta.
Czasem sprzedawcy zapominają o tym jak patrzeć na korzyści. W tym miejscu warto wspomnieć o przykładach, które przywołuje A.Talonen i in. w artykule „Consumer cooperatives: uncovering the value potential of customer ownership”.
Korzyści ekonomiczne:
- oszczędność pieniędzy
- stosunek wartości do ceny
- najniższa cena
- najlepszy stosunek ceny do jakości
Korzyści funkcjonalne:
- jakość
- wygoda
- wydajność
Korzyści mocjonalne i doświadczeń:
- odkrywanie
- rozrywka
- estetyka
- zabawa
- ucieczka
- radość
- przyjemność
- doświadczenia emocjonalne
Korzyści symboliczne i społeczne
- status i poczucie własnej wartości
- wyrażanie siebie
W prezentacji produktowej nie zapominaj o USP – unikalnej cesze Twojej oferty.
Tym, co odróżnia Cię od konkurencji. I nie mów proszę, że to jest produkt niemiecki, angielski czy francuski. Wielu sprzedawców o tym mówi. Skup się na czymś, co naprawdę Cię wyróżnia. Powiedz o tym obrazowo, np. z wykorzystaniem historii. Np. Sprzedając popularne Levi’sy możesz powiedzieć:
Proszę zwrócić uwagę na niezwykłą trwałość spodni. Pokazuje top naszywka Two Horse® – na grafice wykorzystano dwa konie ciągnące w dwie różne strony jedną parę jeansów. Jeśli nawet tak silne zwierzęta nie są w stanie rozerwać spodni, to nic ich nie zniszczy.
Stosuj społeczny dowód słuszności.
Wielu ludzie lubi szukać potwierdzeń swojego wyboru w opinii innych osób. Stąd popularne odnoszenie się do rankingów konsumenckich, opinii w mediach społecznościowych.
Klasyczny model 501 jest wybierany przez wielu klientów. Podoba im się XYZ. Chwalą go za ….
Przypominaj o ograniczeniach czasowych i ilościowych.
Bazuje na tym szereg promocji, które wykorzystują detaliści. Bądź szczery jeśli to ostatnia sztuka, czy promocja jutro skończy się na 100%.
Warto dodać, że na te T-shirty mamy tylko dziś zniżkę -20%. Zauważyłam, że w pana rozmiarze zostały nam jeszcze 3 sztuki.
Jak mówić do klienta? Pamiętaj o 3 zasadach:
- Wykorzystuj konkret zamiast wytartych wyrażeń (wysoka jakość itp.).
- Stosuj obrazowe słownictwo.
- Stawiaj na prostotę.
Pomogą Ci też wyrażenia-wytrychy, które sprawią, że Twoja wypowiedź będzie dobrze „sklejona”. Spójrz na kilka przykładów:
- …. dzięki temu, …
- zyska pan, zaoszczędzi pani
- … zapewni pani …
- .. .zagwarantuje/pozwoli/umożliwi …
- … zabezpieczy pana/panią przed …
- Korzystniej/lepiej będzie jak…
- … ułatwi …
- … cieszy się ogromną popularnością wśród …
- modny design/nowoczesne rozwiązanie
- Otrzyma pan/pani …
- … dla pana/pani wygody/komfortu
Mam nadzieję, że pokazałam Ci, że dobra prezentacja produktowa to wielowątkowe połączenie różnych sprzedażowych zabiegów. Baw się nimi, sprawdzaj, z którymi czujesz się najlepiej i które najlepiej oddają Twój styl. Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się tym, co najlepiej sprawdza się w Twoich rozmowach z klientami.