Etyka sprzedawcy
8 października 2013 Dominika Maciejak udostępnij
inspiracja, personel
Konsumenci, Personel
Do dzisiejszego wpisu zainspirował mnie artykuł ze strony http://www.hotmoney.pl/Sprzedawcy-wyznaja-prawde-Musimy-oklamywac-klientow-a32120. Jego autor Paweł Rybicki, przytacza wypowiedzi obsługujących na temat okłamywania klientów w ich codziennej pracy. Aptekarka polecająca drogie leki na przeziębienie, handlowiec w sklepie RTV/AGD wskazujący telewizor, na sprzedaży którego zarobi się najwięcej, etc. Wszyscy swoimi wypowiedziami demaskują smutną rzeczywistość. Będąc „na prowizji” nie stosują szumnych metod sprzedaży – analizy potrzeb, nie zależy im autentycznie na zadowoleniu klienta.
Zawód sprzedawcy przy dużej konkurencji polega w wielu przypadkach na „wciskaniu” byle czego. Meble zagracające mały pokój, samochód, który miał być ekonomiczny, lodówka z kostkarką, której nigdy nie użyjemy, drogie leki których odpowiedniki kosztują kilka złotych. Co się dzieje ze sprzedawcami?
Lobby producentów i ich zachęty, prowizje które kuszą, okazje do oszczędzania na kliencie. Te wszystkie elementy stanowią ciemną stronę sprzedaży. Etyka zawodu sprzedawcy – czy jest coś takiego?
Każdy zawód ma zestaw dobrych praktyk. W przypadku sprzedawców dotarłam do Kodeksu Etyki Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Sprzedażą. Sprawdźcie! Jest to jedna z propozycji.
https://docs.google.com/file/d/0By2P4mim_3ofb3NObVB5eVpqdkk/edit?usp=sharing
A w jakie zasady stosujecie w Waszych firmach? Jakie zachowania cenicie jako klienci?