Handlowa strategia przyszłości

25 października 2014 Dominika Maciejak udostępnij
trendy

Już dziś wiemy, że zmiana jest jedynym pewnikiem na rynku. Warto myśleć o przyszłości w sposób strategiczny i odpowiedzialny. Oto 3 możliwe scenariusze, które możemy obrócić na swoją korzyść.

Technologia zajmie miejsce ludzi

Automatyzacja procesu sprzedaży może sprawić, że miejsce twoich pracowników zajmą rozwiązania technologiczne, które będą stanowić połączenie sztucznej inteligencji i robotyki. Automaty mogą przejąć gros funkcji handlowych. Jakie są zagrożenia tego rozwiązania? Odczłowieczenie procesu sprzedaży, anonimowość, brak relacji. 

Szansa: Przemyśl od nowa doświadczenie zakupowe, którego dostarczasz

Możesz wykorzystać technologię na plus, przerzucając na nią  żmudne, powtarzalne zajęcia. Niech ludzie zaczną budować fantastyczny kontakt z klientem. Tworzenie wartości dodanej, poprzez relacje, pozytywne emocje to propozycja godna rozważenia.


Rozwój e-handlu wpłynie na zamknięcie tradycyjnych sklepów

E-handel rośnie i ten trend zdaje się nie odwracać. Amazon opracowuje wykorzystywanie dronów by jeszcze efektywniej dostarczać towary w czasie rzeczywistym. Czy w ogóle jeszcze jest miejsce dla tradycyjnego handlu? Wszak uzbrojeni w smartphony, możemy dokonywać zakupów wszędzie. Detaliści zadają sobie pytanie: co dalej? 


Szansa: Spójrz inaczej na rolę sklepu

Przewaga sklepu tradycyjnego nad Internetem polega na możliwości interakcji z produktem. Nigdzie indziej nie dotkniemy nie przymierzymy interesującej nas rzeczy. Sklepy będą więc musiały podkreślać swoją „sensoryczną” rolę.  Miarą efektywności sklepu przestanie być jedynie jego wynik sprzedażowy. 
Sklepy staną się również miejscem odbioru/zwrotu towaru zakupionego on-line.

Druk 3D sprawi, że będziemy mogli drukować co tylko chcemy

Drukarki 3D staną się za chwilę popularne tak jak swego czasu nagrywarki CD, które w pierwszym momencie były dobrem luksusowym. Zależy w jakiej branży działasz ten rynkowy trend może przynieść odmianę sytuacji.

Szansa: Przemyśl zawczasu swój model biznesowy

Jeśli sprzedajesz domowe wyposażenie, dekoracje, zabawki czy części zamienne możesz być w kłopotach. Jednak nie do końca. Tak jak nagrywarki CD nie zmiotły z powierzchni ziemi wytwórni płytowych, druk 3D może wpłynąć jedynie na część twoich obrotów. A może pomyśleć o innowacjach? Jak druk 3D może uzupełnić Twoja ofertę?



Jakie inne trendy dostrzegacie i jak możemy je obrócić w handlowy sukces?

Dominika Maciejak

Trener sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.