Handlowe trendy 2015
25 stycznia 2015 Dominika Maciejak udostępnij
trendy
Konsumenci
Amerykańska platforma handlowa Vend przewiduje 6 trendów, które znajdą odzwierciedlenie w handlu detalicznym w 2015 roku.
2014 rok przyniósł handlowi wielokonałowość oraz wzrost zainteresowania nowinkami technologicznymi takimi jak beacony. Obecny rok to zdaniem ekspertów z Vend pogłębienie ytych strategii oraz ciągłe poszukiwanie sposobów na przepaść między kanałem on-line i off-line. Stała jest rola mediów społecznościowych oraz technologii mobilnej.Czy te trendy znajdą zastosowanie w polskich realiach? Moim zdaniem w mniejszym lub większym stopniu tak, ponieważ uczymy się od Zachodu i stamtąd właśnie czerpiemy najczęściej biznesowe inspiracje.
1. Media społecznościowe będą służyć jako platformy handlowe.
Próba sprzedaży oferowanych produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych nabierze tempa. Facebook, Twitter dodają przyciski „Kup” do swoich funkcjonalności. Stala obecność reklam to już nie jedyna możliwość.
2. Dane będą bardziej dostępne i wzrośnie ich znaczenie.
Utrzyma się trend gromadzenia coraz większej liczby danych o klienta. Jego lepsze poznanie będzie kluczowe. Tu pojawia się miejsce dla tworzenia spersonalizowanej oferty opartej o znajomość klienta i jego upodobań. Wiele rozwiązań takich jak: Collect, Swarm and iBeacon sprawia, że analityka jest przyjazna dla użytkownika i dostępna dla małych i średnich przedsiębiorstw.
3. Ciągłe poleganie na lojalności klienta
![]() |
www.salezjanie.pl |
Programy lojalnościowe przyszłości będą nagradzać klienta za jego aktywność i zaangażowanie, zamiast „zwykłego” dokonywania zakupów. Np. amerykańska sieć aptek Walgreens pozwala na zdobywanie dodatkowych punktów poprzez angażowanie klientów w pro-zdrowotne działania takie jak chodzenie czy monitorowanie wagi. Jak to weryfikują? Poprzez aplikacje mobilne i zaangażowanie smartfonów. I to jest moim zdaniem dobry kierunek. Kto z Was lubi plik kart do różnych sklepów piętrzący się w Waszych portfelach?
4. Nie będziemy bali się technologicznych eksperymentów
Przykładem może być upowszechnianie druku 3D. Szczególnie silną jego rolę widzę w branży rozrywkowej – gry czy też akcesoriach – jako element komponowania indywidualnej biżuterii. Druk 3D może być pomocny w ratowaniu zepsutych sprzętów poprzez produkowanie części zamiennych, np. do modeli latających czy innych zabawek. Wystarczy, że będziemy znali odpowiednie wymiary, kształt i będziemy mogli wydrukować prawie wszystko.
5. Więcej marek on-line zacznie być obecna off-line.
Dobrym przykładem będzie uruchomienie sklepów Amazona w USA czy obecność Merlina na polskich ulicach. Doświadczenie on-line połączy się z zaletami off-line, jednak na węższą skalę niż to ma miejsce w handlu tradycyjnym. W tych placówkach będzie dominować prawdziwe doświadczenie klienta ze wszystkimi możliwymi „fajerwerkami”.
6. Branża mobile będzie stale rosnąć w siłę.
Liczba klientów stosujących płatności mobilne będzie się powiększać. Będziemy skanować, płacić zbliżeniowo, korzystać z technologii NFC, Bluetooth, QR kodów, EMV, and tradycyjnych kart płatniczych.
Bo o czym by nie pisać, będzie chodzić o jedno – doświadczenie klienta. Kto się nie dostosuje, zostanie w tyle.