Jak dbać o rozwój managera sklepu?

9 stycznia 2020 Dominika Maciejak udostępnij
personel, szkolenia, trendy
,

Jakiś czas temu w tym wpisie pisałam o wyróżnikach skutecznych managerów sklepów. Wspominałam wtedy o kompetencjach społecznych jak również przywódczych oraz organizacyjnych. I tak jak łatwo jest mówić o tym jakie te kompetencje powinny być, znacznie trudniej podjąć decyzję na temat tego, jak je skutecznie rozwijać. Poruszanie się w gąszczu dostępnych form rozwoju bywa wyzwaniem. Dziś postanowiłam pomóc Wam w dokonywaniu dobrych wyborów.

Jestem zwolenniczką rozwiązań celowanych. Czyli analiza sytuacji i potrzeb rozwojowych to absolutny „must”. Retail szybko się zmienia, a to ma bezpośrednie przełożenie na pracę kierowników sklepów. W obliczu doniesień dotyczących przyszłości, istnieje 92% prawdopodobieństwo tego, że praca sprzedawców zostanie zastąpiona przez roboty. Oznacza to, że przetrwają tylko najlepsi! Reszta będzie się przekwalifikowywać i szukać innego źródła dochodu.

5 barier

Identyfikując luki kompetencyjne managerów sklepów, warto przyjrzeć się im przez pryzmat barier, które pracownicy ci pokonują w swojej pracy codziennie dostosowując się do nowych potrzeb rynkowych.

Bariera informacyjna – czego nie wiedzą? Jak wygląda ogólny poziom wiedzy managerów na temat zarządzania personelem, komunikacji, motywowania, sprzedaży i obsługi klienta, organizacji własnej i pracy zespołu, trendów branżowych?

Bariera poznawcza – czego nie rozumieją? Czy managerowie wiedzą w jaki sposób zmiany rynkowe i te wewnątrz organizacji rzutują na ich pracę i jak to wykorzystać na ich korzyść?

Bariera motywacyjna – czego nie chcą? Jaki jest ich stosunek do zawodowych zmian, którym stale podlegają? Dlaczego ważne jest dostosowywanie się do zmian i jak tego dokonać?

Bariera kompetencyjna – czego nie potrafią? Jaka jest przyczyna nieskuteczności niektórych działań kierowników? Jakiego wsparcia potrzebują?

Bariera systemowa – czego nie mogą? Co przeszkadza im w skutecznej realizacji obowiązków? Co blokuje ich rozwój? Jakim ograniczeniom podlegają?

Odpowiedź na te pytania pozwoli określić przeszkody stojące na drodze do rozwoju managerów i pomoże dopasować najlepsze narzędzia wpływające na podniesienie kompetencji.

Jakie narzędzia rozwojowe pomogą w rozwoju managera sklepu?

Sztuką jest dopasowanie narzędzi rozwoju do potrzeb i możliwości ludzi. Co sprawdzi się w retailu? Zapraszam do zapoznania się z moimi propozycjami.

  • Szkolenia onboardingowe – dobrze przeprowadzone szkolenia początkowe, wsparte materiałami w postaci manuali, giełdy dobrych praktyk, zestawu procedur, plannerów znacznie ułatwiają pracę nowo zatrudnionym managerom.
  • Szkolenia stacjonarne z konkretnych tematów – nie wychodzą z mody, są efektywne pod warunkiem osadzenia ich w szerszym kontekście rozwojowym i zadbania o podtrzymywanie rezultatów, np. poprzez cykliczne follow upy, które nie pozwolą wrócić uczestnikom do poprzednich nawyków. Szkolenia otwarte – bywają efektywniejsze kosztowo, istnieje jednak ryzyko niedopasowania programu do rzeczywistych potrzeb managerów. Szkolenia zamknięte – szyte na miarę, dają możliwość spotkania kierowników i wymiany doświadczeń między nimi. 

  • Treningi on-the-job – dopasowane do indywidualnych potrzeb poszczególnych osób, przebiegają w naturalnym środowisku pracy, są cenione za celowane działanie. Realizowane przez trenerów wewnętrznych lub zewnętrznych.
  • Coachingi – pozwalają wynieść na wyższy poziom konkretne obszary kariery managerów korzystających z tego rozwiązania. Mocną stroną tego narzędzia jest ukierunkowana praca 1 na 1.
  • E-learning z modułami szkoleniowymi bogaty w treści szkoleniowe w formie dokumentów, plików audio i wideo, dostępny dla szerkiej grupy pracowników 24/7/365. Raz wdrożona platforma, pozwala na swobodne dodawanie kolejnych modułów i elastyczne reagowanie na zmiany organizacyjne i potrzeby szkoleniowe szerszego grona osób.

  • Merytoryczne wsparcie trenera/mentora/coacha w czasie rzeczywistym za pośrednictwem telefonu, maila lub komunikatora. Jedna z najbardziej spersonalizowanych obok treningu on-the-job form pracy z trenerem/mentorem/coachem. Manager na bieżąco może konsultować swoje wątpliwości, pracować nad konkretnymi sytuacjami.
  • Biblioteka firmowa, w której każdy znajdzie rozwojowe książki. Warto promować czytelnictwo, chociażby za pomocą wewnątrz firmowych wyzwań! Czytanie jest sexy. 😉 Mogą one być w formie e-booków czy audiobooków, co rozszerzy do nich dostęp. Jakie książki wybrać? Zachęcam do wejścia na mój instagram lub do kontaktu bezpośredniego.
  • Fiszki – świetne narzędzie rozwoju kompetencji miękkich. W kontekście rozwoju managera sklepu, szczególnie przypadły mi do gustu fiszki o zarządzaniu sobą w czasie, asertywności, wystąpieniach publicznych i radzeniu sobie z manipulacją. Więcej informacji o tym narzędziu na znajdziecie tutaj.
  • Kultura konstruktywnego feedbacku – ułatwia bieżący rozwój managera sklepu. Jest to umiejętność dawania i przyjmowania informacji zwrotnej. Wielokierunkowa, otwarta komunikacja sprzyja podnoszeniu kompetencji managerskich, organizacyjnych, czy sprzedażowych. Świadomy manager uczy się codziennie od swoich podwładnych, klientów, przełożonych.    


Jakie narzędzia dodalibyście do tej listy? Które sprawdzają się w praktyce?Zapraszam do dyskusji!

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.