Jak kobiety zmieniły sklepy?

30 października 2013 Dominika Maciejak udostępnij
inspiracja

O tym jakie są różnice w sposobie robienia zakupów przez kobiety i mężczyzn i kobiet pisałam, choćby tu: tu lub tu. Temat zgłębiał również Mateusz Skwarka z Cleverpath.

Jak proces zakupowy wpłynął na sklepy? 

Weźmy jako przykład sklepy typowo dla mężczyzn – czyli markety budowlane. Kiedyś były to „męskie jaskinie”, w których mozna było kupić śrubki, młotki, wiertarki, etc. Zakupy były proste i szybkie, Kupowało się kilka wkrętów, ślubek, sprzedawca kasował i wracało się do domu.
Pomyślmy o dzisiejszych sklepach. Czy nie zwróciliście uwagi na to, że stały się one bardziej „damskie”? Rzecz w tym, że sklepy te sprzedają obecnie produkty kreujące nowe sposoby na mieszkanie. Kobiety sprawiły, że przekraczając ich próg, bawimy się „w dom”. Asortyment, który jest w nich sprzedawany obok narzędzi kładzie nacisk na walory estetyczne i dekoracje.
Ważną rolę odgrywa w nich funkcja edukacyjna. Darmowe porady jak powiesić karnisz lub półkę sprawiają, że klienci oprócz zakupów nabywają wiedzę.Jeśli się nad tym zastanowimy w bardziej wnikliwy sposób, wiele decyzji w nawet tak męskim miejscu jak market budowlany podejmują kobiety.




Jakie wnioski mogą wyciągnąć przedstawiciele innych branż? 

Np. branża nowych technologii skorzysta na zainteresowaniu kobiet realizowaniem konkretnych funkcji przez sprzedawane urządzenia. W Stanach Zjecnoczonych umiejscowienie telefonów w witrynie sklepowej doprowadziło do znacząch wzrostów sprzedaży wśród kobiet. Bo cała branża jest nakierowana bardziej na mężczyzn-gadżeciarzy. Zatrudnienie kobiet, które opowiedzą o produkcie ze swojego punktu widzenia może wzmocnić więzi międzyludzkie, tak bardzo cenione przez kobiety.
Testowanie i wyczerpująca informacja o produktach to elementy, które wzmocnią sprzedaż w męskich sklepach.Bo przecież chodzi o przyjazne zakupy dla wszystkich.:)

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.