Jak otworzyć stoisko w galerii handlowej?

2 czerwca 2014 Dominika Maciejak udostępnij
centrum handlowe, customer experience

Dla wszystkich chcących rozpocząć biznes w centrum handlowym kieruję dzisiejszy post. Postaram się określić w nim kluczowe kwestie związane z uruchamianiem wyspy handlowej.

Oferta

Kiedy chcesz otworzyć wyspę, potrzebujesz dostarczyć Wynajmującemu odpowiedzi na następujące pytania:

  •     Czym zajmuje się Twoja firma? 
  •     Jaki asortyment chcesz sprzedawać? Jaką usługę chcesz świadczyć?
  •     Na jaki najem się nastawiasz? Długoterminowy, np. kilka miesięcy lub lat czy krótkoterminowy, np. tylko w grudniu.
  •     Kiedy chcesz zaczynać?
  •     Jaki projekt stoiska handlowego chcesz wykorzystać? 
  •     Jakie są wymiary stoiska?
  •     Jaka lokalizacja Cię najbardziej interesuje?

Pisząc maila z ofertą i zawierając te kluczowe informacje, masz większą szansę na bycie dostrzeżonym przez osobę odpowiedzialną za wynajem powierzchni wspólnych w galerii handlowej. Wynajmujący dokonują selekcji ofert i nie zawsze zadają sobie trud, aby dopytać o interesujące informacje. Robią to nieliczni i dlatego warto przygotować ofertę w sposób rzetelny. Dodanie dobrej jakości zdjęć będzie z pewnością wartością dodaną dla tego typu wiadomości.

Odpowiedni czas

Należy pamiętać o tym, że proces przygotowania dokumentów, produkcji mebli sprawia, że nie uruchomicie wyspy w tydzień. Średnio od złożenia oferty do montażu wyspy mija około 1 miesiąc.

Efekt grudnia

Wielu Najemców chce wykorzystać tzw. efekt grudnia. Warto pamiętać, że najlepsze lokalizacje rozchodzą się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. Stąd zapytania o wolne powierzchnie warto składać nawet w lecie.
Koszty

Galerie handlowe bardzo różnie wyceniają powierzchnie. Niektóre mają cenniki za 1 metr kwadratowy, inne pobierają opłaty za miejsce i nie przywiązują uwagi do powierzchni wyspy. Na cenę największy wpływ ma lokalizacja. Ceny są często uzależnione od przepływów klientów w galeriach i tak te bardziej ruchliwe, np. na parterze są inaczej wyceniane niż te zlokalizowane w mniej uczęszczanych pasażach. Dodatkowo, warto dowiedzieć się jak Wynajmujący rozlicza koszty mediów. Niektóre centra stosują ryczałt, inne ujmują prąd, wodę, Internet czy tez utrzymanie tzw. kosztów wspólnych (serwis sprzątający, ochrona, marketing) w czynszu.

Lokalizacja

Przy jej wyborze warto wziąć pod uwagę otoczenie wyspy, sąsiednie marki. Wiele obiektów dysponuje statystykami odwiedzin i dzieli się takimi wynikami z Najemcami. W obiektach piętrowych ruch najczęściej koncentruje się na parterze i w rejonie głównych wejść. Jak wybrać najlepszą lokalizację? Zadaj sobie trochę trudu i spędź trochę czasu w wybranej galerii. Pojawiaj się o różnych porach, popytaj sąsiadów o ich doświadczenia. Analiza i badania są podstawą!

Wymiary stoiska

Na rynku obecnie jest tendencja do obniżania stoisk, więc warto pamiętać, że im wyższe stoisko tym trudniej nawiązać współpracę z wiodącymi galeriami handlowymi. Im bardziej nowoczesny i elegancki projekt, tym większa szansa na dostrzeżenie Twojej firmy w gąszczu ofert.

Regulacje prawne

Wykonywana działalność wymaga pozyskania odpowiednich pozwoleń. Wynajmujący w umowach najmu zakładają, że Najemca posiada wystarczający know-how dotyczący prowadzenia biznesu. Przykładowo, stoiska gastronomiczne rządzą się swoimi prawami i nawiązując współpracę z Wynajmującym, należy wziąć pod uwagę np. regulacje Sanepidu. Sprzedaż alkoholu wymaga koncesji. Pracodawców obowiązują przepisy BHP czy Kodeks Pracy.  Przedsiębiorca otwierając wyspę powinien o tych rzeczach pamiętać.
Oryginalny asortyment

Warto szukać niszy

Stoisk handlowych jest wiele, tak samo jak lokali. Rzecz w tym, żeby dostarczyć ciekawą ofertę uzupełniającą i pomyśleć o produktach wysokomarżowych np. biżuterii, kosmetykach czy e-papierosach, gastronomii. Kluczem do sukcesu jest przekonanie franczyzobiorcy do sprzedawanego asortymentu. Kiedy jesteś pasjonatem i wierzysz w produkt, o wiele prościej się sprzedaje!

Mam nadzieję, że tych kilka informacji na początek pozwoli Wam skuteczniej docierać do Wynajmujących. W razie pytań, zachęcam do bezpośredniego kontaktu! Powodzenia!

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.