Jak znaleźć dobrego pracownika?

1 grudnia 2014 Dominika Maciejak udostępnij
personel
,

Opis stanowiska
Żeby wiedzieć kogo szukasz, stwórz opis stanowiska. Opierając go na kompetencjach, czyli połączeniu wiedzy, umiejętności i modeli zachowań określ czego szukasz w ludziach. Uzbrojony w taką wiedzę łatwiej znajdziesz idealnego pracownika. 

Rozumienie produktu
Jeśli twój pracownik zrozumie, co sprzedaje i kim są jego klienci, z pewnością łatwiej będzie mu osiągać świetne wyniki. Patrzenie na sprzedaż przez pryzmat jego potrzeb i możliwości jest kluczowe.Warto pamiętać, że pojęcie „drogi” dla każdego z nas będzie oznaczać co innego.


Autentycznego uśmiechu nie nauczysz
Jeśli ktoś jest z natury mrukiem, nie nauczysz go bycia spontanicznym, pro-klienckim sprzedawcą. Zachowanie tego człowieka zawsze będzie nosić znamiona wymuszenia. Być  może warto poszukać uśmiechniętego kelnera, który może w łatwy sposób się przekwalifikować, aniżeli zatrudniać mruka znającego całą teorię sprzedaży?
Dobrym pytaniem na rozmowie jest zbadanie poziomu życiowego zadowolenia:
„Wskaż swój poziom szczęścia na skali 1-10”. Jeśli ktoś udziela odpowiedzi poniżej 4, może wnieść więcej zmartwień do zespołu.

Prowizje nie zawsze dobra rzecz – agresywna sprzedaż
Temat wynagrodzenia jest ważny. Opieranie go o prowizję może wpuścić twój interes na minę, bo sprzedawcy będą się silić i wciskać towar klientom, a tego przecież nie chcemy.
Spłoszeni klienci mogą nie wrócić, a my zostaniemy ze sfrustrowanymi sprzedawcami, którzy liczyli na większy zarobek.

Budowanie zespołu
Postaw na budowanie zespołu, który będzie się wspierał i wzajemnie motywował do osiągania jak najlepszych rezultatów. Rekrutując nowego pracownika będziesz potrzebował wyczucia i odrobiny intuicji czy osoba, którą rozważasz dobrze wpasuje się w wasze realia. 

Ważne jest by włożyć czas i serce w ten proces. W końcu Twoim pracownikom zawdzięczasz sukces swojej działalności.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.