Jak zorganizować zdalne spotkanie zespołu sprzedaży?
23 listopada 2020 Dominika Maciejak udostępnij
inspiracja, personel, sklep stacjonarny, szkolenia, trendy, zarządzanie
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy internetowe, Sklepy stacjonarne
Branża detaliczna jest oparta o bezpośrednie kontakty międzyludzkie. I nie chodzi tylko o sprzedaż i obsługę klienta. Sednem zarządzania były dotychczas bezpośrednie interakcje pracowników z kierownikami sklepów. To samo dotyczy kierowników regionalnych, którzy większość czasu pracy poświęcają na podróże między poszczególnymi lokalizacjami. Dotychczas powszechną praktyką było organizowanie zebrań, na których pracownicy stawiali się osobiście.
Tymczasem pandemia COVID-19 wymogła na firmach, również detalistach, konieczność ograniczania kontaktów bezpośrednich w zespołach do minimum. Mogła ucierpieć na tym jakość komunikacji w zespołach. Z pomocą przychodzą narzędzia do pracy zdalnej, które pomagają zespołom bezpiecznie komunikować się nie wychodząc z domu. W tym podzielę się kilkoma inspiracjami, które usprawnią pracę kierowników w sieciach handlowych.
Które sprawy można załatwić podczas spotkania online?
Jeszcze niedawno wielu detalistów, z którymi rozmawiałam, odpowiedziałoby, że praktycznie nic! Bieżąca sytuacja zmieniła jednak tą perspektywę. Ponieważ każda organizacja jest inna, warto indywidualnie przemyśleć obszary do przetestowania w pracy zdalnej. Pomyśl spotkaniach pozwalających:
- organizować pracę zespołu,
- planować działania,
- projektować nowe działania sprzedażowe,
- zwiększać zaangażowanie zespołu,
- podejmować decyzje, np. układanie grafiku,
- generować pomysły usprawniające pracę placówki,
- wypracowywać nowe usprawnienia,
- prowadzić warsztaty rozwijające zespół.
Dobór narzędzi
Jak zaplanować spotkanie?
Jak przygotować uczestników?
Sprawy organizacyjne
Za pięć dwunasta
Tuż przed godziną zero przygotuj sobie miejsce pracy, sprawdzając czy masz wszystko pod ręką. Notatki, napoje, zasilacz do komputera, działający net. 😉 Zaloguj się wcześniej upewniając się czy wszystko działa (szczególnie obraz i dźwięk). Zastanów się czym zajmą się dołączający do spotkania, jak ich ugościsz na wejściu?
Podczas spotkania
Ustalcie zasady na czas spotkania. Chodzi głównie o zasady komunikacji, zaangażowania, przerwy, korzystanie z telefonów i inne dystraktory. Sprawdź czy się widzicie i słyszycie, a uczestnicy widzą udostępniane materiały i mają dostępy do narzędzi np. tablic wirtualnych czy współdzielonych dokumentów np. Google docs. Zachęcaj uczestników do aktywności. Zadawaj pytania, podsumowuj, parafrazuj. Kontroluj czas, pamiętając o tym, że dyskusja online jest bardziej czasochłonna niż w realu.
Wykorzystaj wirtualne tablice, np. proste narzędzie Google: Jamboard dzięki którym możecie wspólnie notować, wklejać zdjęcia, używać karteczek post-it, głosować, etc.
Po spotkaniu
Podziękuj ludziom za uczestnictwo, podsumuj to, co wypracowaliście na spotkaniu. Podziel się materiałami i przypomnij ewentualny podział zadań.
Na co warto się przygotować?
- Problemy z połączeniem. Poprzez brak łączności lub szwankujące oprogramowanie Wasze spotkanie może nie przebiegać harmonijnie. Dlatego tak ważny jest komunikacyjny plan B.
- Brak Twojego doświadczenia w prowadzeniu spotkań online. Nawet jeśli jesteś mistrzem w spotykaniu się z pracownikami na żywo, świat online rządzi się innymi prawami. Warto, abyś poćwiczył i poczytał na ten temat.
- Rozpraszacze. Otwarte 10 zakładek, powiadomienia, smartfon gdzieś w zasięgu ręki. To wszystko powoduje, że uczestnicy nie koncentrują się tak, jak podczas spotkań na żywo. Uwzględnij to planując aktywności na spotkanie online.
- Problemy z bezpieczeństwem.Twój informatyk może pokrzyżować Ci plany, nie wyrażając zgody na przeprowadzenie spotkania z użyciem określonych narzędzi. Więc zanim zaczniesz planować wszystko, skonsultuj z nim szczegóły techniczne.
- Zgubione loginy, zablokowane dostępy. Bądź przygotowany na to, że uczestnicy mogą być technicznie nieprzygotowani. Warto wówczas zorganizować sobie pomoc np. wykorzystując biegłość techniczną jednego z pracowników i mianując go wsparciem technicznym spotkania i przygotować go do tej roli zawczasu.