Kierownicy i dyrektorzy handlowi szukają pomysłów na rozwój sprzedaży w firmie. O sposobach na edukację kierowników pisałam w podlinkowanym artykule. Jednak rozwój sprzedawcy to niemniej ważna kwestia. Ciągłe doskonalenie kompetencji sprzedaży i obsługi klienta czy wiedzy produktowej to stały element pracy sprzedawców. Powinniśmy jako managerowie wręcz nalegać, aby handlowcy z naszego zespołu się rozwali. W dzisiejszym wpisie podam kilka podpowiedzi jak to zrobić.

Ćwiczcie nowe umiejętności sprzedawców na sali sprzedaży

Przypominaj proces sprzedaży na bazie codziennych sytuacji sprzedażowych. W zależności od potrzeb, poziomu kompetencji pracowników i ich możliwości skuteczny kierownik sklepu potrafi przybierać różne role. Dbając o rozwój sprzedawców, możesz wejść w rolę coacha, który towarzyszy pracownikowi w osiągnięciu założonego celu. Jako trener i mentor przekazać wiedzę i praktykę poprzez ćwiczenia. Ważne, by na wszystkich etapach służyć swoim doświadczeniem. Chwal sukcesy sprzedawców na forum. Szukaj przykładów dobrych praktyk.

Dzielcie się wiedzą o nowych, ciekawych technikach sprzedaży.

Szukasz czegoś, co wpłynie pozytywnie na rozwój sprzedawców? Podczas cyklicznych spotkań Waszego zespołu sprzedaży zachęcaj sprzedawców do poszukiwania informacji o skutecznych technikach sprzedaży. Niech omówią przykładowy proces sprzedaży z wykorzystaniem techniki, która zwróciła ich uwagę.

Gdzie szukać sprzedażowych inspiracji? Szukajcie ich w literaturze, blogach, czasopismach, na szkoleniach w rozmowach z innymi praktykami sprzedaży. Niech sprzedawcy dzielą się posiadaną wiedzą. Kto wie? Może przy tej okazji narodzi się w Waszej firmie efektywny trener wewnętrzny? 🙂

Zorganizujcie konferencję sprzedażową (może być online)

Takie eventy dają szansę lepszego poznania się pracowników i wymiany wiedzy. Formuła online daje elastyczne możliwości komunikacyjne i obniża koszty organizacji. Zaproście kilku utalentowanych  kierowników, sprzedawców czy trenerów z wnętrza organizacji, pomyślcie również o kimś z zewnątrz, kto wniesie powiew świeżości i zewnętrzne spojrzenie na sprzedaż. Razem możecie spojrzeć na proces sprzedaży na nowo i zaprojektować skuteczną strategię sprzedaży.

Szkolenie ze sprzedaży w sklepie

Szukasz nowych patentów na proces sprzedaży? Twoi doradcy potrzebują nowych strategii? Poszukajcie specjalistycznej oferty szkoleń dla sprzedawców w sklepach. Takie szkolenia, które są adresowane do sektora retail, odnoszą się do specyfiki sprzedaży w sklepie i spełnią najlepiej wszystkie potrzeby szkoleniowe.

Sprzedaż to niby sprzedaż, ale trener znający podstawy visual merchandisingu, zasady stylizacji, czy psychologię konsumencką, będzie w stanie pokazać Wam dużo więcej narzędzi z Waszego obszaru, niż ktoś kto sprzedaje np. usługi bankowe czy nieruchomości.

Stwórzcie biblioteczkę z wartościowymi treściami sprzedażowymi

Mam nadzieję, że nie muszę przekonywać Was do rozwoju  poprzez konsumowanie wartościowych treści. Mogą to być książki, audiobooki, podcasty czy filmy dokumentalne na Neflixie. To zależy od Was. Chodzi o to, by zespół sprzedażowy się nawzajem inspirował i dostarczał sobie impulsów do poszerzania perspektywy. Kilka propozycji artykułów branżowych znajdziecie w tym blogu oraz w bazie wiedzy.

Twórzcie nowe projekty sprzedażowe

Różnorodność w zespole jest jego mocnym atutem. Gdy zarządzasz siecią sklepów lub jej wybranym regionem, pomyśl o roszadach. Warto angażować sprzedawców w różnych lokalizacjach do nowych projektów sprzedażowych. Wnosi to powiew świeżości w ich obowiązki i przeciwdziała rutynie.

Możesz poprosić skutecznego sprzedawcę z lokalizacji A o pomoc we wdrożeniu całkiem nowego zespołu w lokalizacji B w ramach tej samej miejscowości. Nowe zadania mogą wpłynąć dodatnio na motywację utalentowanego sprzedawcy i sprawić, że nabierze wiatru w żagle.

Zachęcajcie do dbania zdrowie i kondycję fizyczną

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Ale jak się ma to do sprzedaży? Praca sprzedawcy w sklepie wiąże się z wysiłkiem fizycznym. Często dzieje się tyle, że nie ma czasu zdrowo zjeść.

Moim zdaniem, wspieranie postaw związanych z dobrą dietą, ćwiczeniami fizycznymi jest ważnym czynnikiem wspierającym sprzedaż w dłuższej perspektywie. Pracownicy, którzy pozostają w dobrej formie rzadziej chorują, są bardziej wytrzymali. Dobra kondycja fizyczna pozytywnie wpływa na psychikę.

Zastanówcie się co możecie zrobić w swoich zespołach, żeby promować zdrowe nawyki. Może dojazdy do pracy rowerem? Albo krokomierze pokazujące ile tysięcy kroków przebyliście danego dnia? Woda mineralna – min. 1,5l/dziennie? Stwórzcie z pracownikami listę dobrych nawyków, które chcą wprowadzić już dziś.

Rozwój sprzedaży w firmie może mieć wiele twarzy. Mam nadzieję, że po lekturze tego tekstu wiecie już jak szkolić sprzedawców. Nie zawsze trzeba za to słono płacić. Dużą rolę odgrywają dobre chęci i odrobina kreatywności. Jestem ciekawa Waszych pomysłów na rozwój sprzedażowy pracowników. Jeśli potrzebujecie wsparcia w tym zakresie, chętnie Wam pomogę!

Dominika Maciejak

Trener sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych.