„Jakoś” czy… „jakość”? – Magdalena Szelągowska, Orange
16 sierpnia 2012 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience
Dopóki jednak osiągany jest założony wynik finansowy, wiele firm przyjmuje taki styl funkcjonowania, nie odczuwając potrzeby zmian. Czy jednak dopiero zachwianie kondycji firmy lub spadek jej pozycji w rankingu powinny być tym właściwym impulsem do zmiany podejścia? I czy jest wtedy jeszcze na to czas?
Coraz więcej organizacji podejmuje w pełni przemyślaną decyzję o wdrożeniu podejścia jakościowego bez oczekiwania na kryzys. Sankcjonuje wskaźniki jakościowe jako równorzędne ilościowym, uczy swoich pracowników, że jakość też jest narzędziem sprzedaży i buduje komunikację, w której jakość staje się filozofią kontaktu z klientem.
Nie jest to zadanie łatwe – i wcale nie ze względu na ograniczone budżety. Wyzwaniem jest:
- wiedza, którą trzeba pozyskać,
- umiejętność zarządzania nowymi informacjami,
- zmiana postaw ludzi tworzących organizację.
Na czym opierają się ci, którzy sięgają po jakość, korzystają z niej i odnoszą sukcesy? W mojej opinii – na standaryzacji.
Liderzy w rankingach jakości to organizacje, które wdrożyły określone standardy. Przede wszystkim w zakresie obsługi klienta – wyrażane zarówno postawą pracowników, jak i takimi elementami, jak procedury, ulotki czy witryna internetowa. One także stanowią elementy standardów obsługi i mogą być przyjazne bądź nie.
Przywołani liderzy traktują jednak standard obsługi klienta jako punkt wyjścia do pracy nad szerzej pojmowaną jakością. Uwagą i standaryzacją obejmują również tak ważne obszary, jak:
- wiedza o klientach – jakich produktów i w jaki sposób używają, czego oczekują oraz jak zmieniają się ich potrzeby
- wiedza o pracownikach – w jaki sposób utożsamiają się z celami i wartościami firmy, jakich narzędzi pracy i wsparcia oczekują; jak się z nimi skutecznie komunikować, aby pracowali efektywnie i z pasją
- cykliczny monitoring jakości – wykorzystywanie adekwatnych metodologii badań i narzędzi pomiaru
- rozwój wiedzy jakościowej – wymiana wiadomości i doświadczeń wewnątrz organizacji i poza nią, korzystanie z najlepszych na rynku praktyk, narzędzi oraz źródeł inspiracji
- gotowość do zmian – świadomość, że bycie liderem wymaga stałej i konsekwentnej pracy, szybkiego reagowania, adaptacji oraz kreowania zupełnie nowych rozwiązań
Coraz więcej organizacji w sposób zestandaryzowany poszukuje również informacji zwrotnej na temat oferowanych przez siebie produktów, usług i serwisu. Chce poznawać opinie, doświadczenia oraz rekomendacje klientów, aby kształtować swoją działalność i kierunki rozwoju zgodnie z ich oczekiwaniami.
Firmy te, wychodząc poza krąg ekspertów wewnętrznych, ale nie umniejszając ich znaczenia – otwierają się jednak na bezpośredni głos klienta. A ten – podpowiada, wskazuje, wyznacza, oczekuje, nieustannie podnosząc poprzeczkę jakości.