Manager sklepu, który „kuma bazę”
7 listopada 2018 Dominika Maciejak udostępnij
centrum handlowe, customer experience, inspiracja, personel, szkolenia
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Do tego wpisu zainspirowała mnie ostatnia rozmowa z klientem na temat oczekiwań względem managerów sklepów stacjonarnych i tego jak sobie z nimi radzą. Przypomniały mi się inne rozmowy z przedstawicielami sieci i pojawił się wspólny mianownik tych rozmów. Wszyscy chcą, żeby kierownik „kumał bazę”. Co to oznacza? Jak sprawić, aby sklepy były w rękach zmotywowanych, przedsiębiorczych ludzi, którzy potrafią sprawnie zarządzać zespołem, osiągać satysfakcjonujące wyniki sprzedaży i budować świetne customer experience?
Istnieje kilka filarów, na których opiera się „kumanie bazy”. Warto o nich pamiętać w codziennej pracy.
1. Znajomość siebie i chęć ciągłego rozwoju – swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju. Jeśli manager wie nad czym powinien pracować i aktywnie w tym kierunku działa, widzi to jego zespół, a to buduje zaufanie.
2. Budowanie pozycji lidera zespołu – znajomość swojej roli, umiejętne kształtowanie autorytetu i dbałość o wizerunek pomagają osiągać założone cele. Zespół podąża za szefem i go szanuje.
3. Budowanie zespołu – manager ma realny wpływ na to, kogo zatrudnia. To najczęściej on przeprowadza rekrutację, wdraża nowych pracowników i pozwala im rozwijać sprzedażowe skrzydła.
4. Aktywne przywództwo – praktyczna umiejętność zarządzania ludźmi: dostosowania stylu przywództwa do poziomu kompetencji podległego zespołu pozwalają na efektywną realizację założonych celów.
5. Budowanie przyjaznej atmosfery – to właśnie na managerze spoczywa ciężar dbania o dobry klimat, otwartą komunikację, bezpieczeństwo i zaufanie w zespole. Bez nich można zapomnieć o motywacji do robienia czegokolwiek.
6. Organizacja pracy własnej i zespołu – zorganizowany manager, który jest pro-aktywny, potrafi skutecznie delegować zadania, wyznacza osiągalne cele i nie marnuje czasu swoich pracowników wzbudza zaufanie. Pracownicy widząc, że „ogarnia” lepiej wykonują swoje obowiązki.
7. Komunikacja – jeden z najważniejszych filarów „kumania bazy”. Efektywna komunikacja w zespole oraz z klientami jest zawsze balansem między empatią a asertywnością. Manager, który potrafi słuchać, precyzyjnie się wypowiadać i udzielać informacji zwrotnej jest po prostu skuteczny.
8. Motywowanie – trudne, ale wykonalne. Pomaga w tym znajomość zespołu i umiejętność dostosowania narzędzi do realnych potrzeb zatrudnianych ludzi.
9. Realizacja planów sprzedaży – świadomi managerowie śledzą postępy w realizacji założonych celów sprzedażowych, sprawnie reagują na zmiany rynkowe, pracują na KPI. Stale obmyślają nowe strategie działania.
10. Tworzenie doskonałego customer experience – manager stale szuka nowych pomysłów na to jak zadbać o świetne doświadczenia klienta w sklepie, wie, że pozytywnie wpływa to na jego lojalność. Potrafi doskonale obsługiwać najbardziej wymagających klientów.
11. Dbałość o rozwój zespołu – prócz własnego, ciągłego rozwoju kompetencji, manager dba o podnoszenie kwalifikacji pracowników przyjmując rolę mentora, coacha, trenera i przekazując najbardziej aktualną wiedzę produktową, sprzedażową, branżową.
Z moich doświadczeń wynika, że najlepsi kierownicy stale rozwijają swój „warsztat”, a jest on oparty o powyższe elementy. Są aktywni, dobrze czują się w wykonywanej pracy, nie bije od nich aura „pracy za karę”. Są to osoby, które rozumieją jak ważną rolę pełnią, lubią ludzi – zarówno pracowników, jak i przede wszystkim klientów. Czerpią energię życiową z codziennych spotkań z nimi i z sytuacji, które wymagają działania.
Dobra wiadomość jest taka, że wielu z tych rzeczy można się nauczyć i jest to praca, która się opłaca.
Jak to osiągnąć?
- Poprzez aktywną współpracę z managerem regionalnym. 11 powyższych obszarów dotyczy również pracy managera regionalnego.
- Przez regularne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. Dobrze zaplanowany, przeprowadzony i oceniony proces szkoleniowy ma wielką moc!
- Przez samorozwój – szukanie inspiracji w internecie, literaturę branżową, wymianę wiedzy z ludźmi z branży, etc.
Niezmiernie cieszy mnie fakt, że na swojej drodze spotkałam wielu managerów „kumających bazę”. Wiele się od Was nauczyłam. Z wielką ciekawością słucham Was na warsztatach i dziękuję, bo to dzięki Wam powstał ten post!