Meble Polska 2017 – podsumowanie
29 marca 2017 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja, personel, trendy, visual merchandising
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Lubię poszerzać handlowe horyzonty, poszukiwać inspiracji i dzielić się nimi na łamach bloga. Targi Meble Polska 2017 były dobrą okazją do tego, by obejrzeć najnowsze trendy w branży wnętrzarskiej oraz do wzięcia udziału w seminariach Jerzego Osiki z Promedia na temat efektywnego handlowania. Polecam wszystkim tą formę zdobywania wiedzy, bo wszystko jest zawarte w cenie biletu. Jeśli zarejestrujecie się na stronie Międzynarodowych Targów Poznańskich i zostawicie swoje dane, wejściówka na te targi jest bezpłatna.
O wysokim poziomie wystąpień i ich merytoryce świadczy fakt, że sala, w której występował Jerzy nie mogła pomieścić wszystkich chętnych i brakowało dla nich miejsc siedzących. Cieszy mnie fakt, że tyle osób jest ciekawych i chce prowadzić sklepy w efektywny sposób. Dla tych, którzy nie mogli być, a są ciekawi postanowiłam zebrać kilka „smaczków” z poszczególnych wystąpień.
POZNAJ TAJEMNICĘ NEUROMARKETINGU, BY ZWIĘKSZYĆ LICZBĘ KLIENTÓW ODWIEDZAJĄCYCH TWÓJ SKLEP
W tej części wykładu nacisk był położony na emocje – jako źródło pozytywnych doświadczeń klientów. Bardzo spodobało mi się porównanie marek do drużyny FC Barcelona. Dlaczego ten klub ma tylu fanów? Ponieważ dostarcza wielu niezapomnianych emocji. I tak powinniśmy działać na rzecz naszych klientów. 🙂 Wiele uwagi zostało poświęcone na percepcję i zasady konstruowania efektywnego komunikatu reklamowego. Jerzy za pomocą konkretnych przykładów wypracowywał z uczestnikami dobre rozwiązania. Generalna zasada: upraszczaj, przemawiaj do wszystkich zmysłów, stosuj skojarzenia.
JAK DO ZMIENIAJĄCYCH SIĘ POTRZEB KLIENTÓW DOPASOWAĆ VISUAL MERCHANDISING W TWOIM SKLEPIE?
Blok poświęcony visual merchandisingowi obfitował w przykłady ciekawych konceptów. Znów mowa była o ruchu i emocjach. Jerzy podkreślał rolę pokolenia Millenialsów i to, że wystrój sklepów ma wspomagać myślenie nastawione na rozwiązywanie problemów klientów, a nie same produkty. Padł przykład sklepu, który skradł moje serce. Globetrotter w Monachium to niekwestionowany mistrz customer experience. Można w nim wypróbować produkty outdoorowe w wykreowanych warunkach, które są zbliżone do naturalnych. Sklep jest jednym wielkim gadżetem, a to jak wygląda możecie zobaczyć tutaj.
JAK PODNIEŚĆ JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA, BY ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ W SALONIE MEBLOWYM?
Ta część obfitowała w konkretne porady dla sprzedawców. Proces sprzedaży został omówiony krok po kroku. Ciekawym wnioskiem było to, że pytania otwarte mogą ograniczać. Sprzedawcom wtłacza się do głowy to, że mają zadawać właśnie te pytania analizując potrzeby klientów, tymczasem wraz z kolejnymi pytaniami, maleją szanse na sprzedaż.
Padł przykład, który daje do myślenia, szczególnie w kontekście bieżącej pracy personelu.
Klientka przychodzi do sklepu po zasłony. Sprzedawca pyta:
– Z której kolekcji?
– ….
– O jakich wymiarach?
– ….
– Jaki kolor?
– ….
– Jaki wzór?
– ….
Jeśli, to co odpowie nam klientka nie wpisze się w ramy pytania, tracimy szansę na sprzedaż Tymczasem, unikając pytania o cechy można zyskać więcej.
– Do wnętrza o jakim charakterze poszukuje pani zasłon?
– …. …. …..
– Do jakiego okna chce pani dopasować zasłony?
– …. …..
– Do czego mają pasować zasłony?
– …. ….. …..
Widzicie różnicę? Druga propozycja pytań jest również zbiorem pytań otwartych, ale pytamy o kontekst.
JAK SPRZEDAWAĆ MEBLE W INTERNECIE?
Do Jerzego Osiki dołączyła Anna Rak z Trusted Shops. Wspólnie poruszali aspekty prawne sprzedaży internetowej. W celu ściągnięcia dodatkowych, wartościowych materiałów polecam zajrzeć na stronę Trusted Shops.
Podsumowanie
Pamiętajcie o przemyśleniu tych kwestii:
- emocji,
- personalizacji,
- prezentacji wartości,
- rozwiązywaniu problemów klientów.
Strategii dobrego handlu jest wiele, najwięcej sprzedaje się jednak w takich firmach, w których „bardziej przejmują się mną niż sprzedażą.”