Multisensoryczny handel – jak to osiągnąć?

1 grudnia 2015 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience

Ideą przyświecającą temu blogowi jest pomaganie Czytelnikom w ich codziennej pracy w dostarczaniu unikatowego doświadczenia klienta. Jedną z metod jest skupienie się na zmysłach i wykreowanie takiego otoczenia, by pobudzić 5 zmysłów klienta. Najlepiej w taki sposób, żeby jego 6 zmysł podpowiadał mu, że najlepsze zakupy to tylko u Was. 🙂

Doświadczenia sensoryczne wynikają ze wzroku, słuchu, dotyku, powonienia i smaku. Detaliści najczęściej skupiają się na doznaniach wizualnych, co jest dość naturalne. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że wygląd i dotyk obejmują znacznie więcej, niż mogłoby się na pozór wydawać.

Aby wykreować wyraziste doświadczenie dla klienta, zwróć szczególną uwagę na odczuwanie przestrzeni, wszystkimi zmysłami. Efekt powinien być spójny i zrównoważony.

Dźwięki: należy zwrócić uwagę na to jak muzyka będzie współgrać z funkcjonowaniem twojego biznesu. Inaczej będą rozwiązywać tą kwestię sklepy takie jak Bershka, gdzie towar jest adresowany do młodego klienta uwielbiającego muzykę grającą „na cały regulator”, a w innym kierunku pójdzie właściciel lokalnego gabinetu SPA.

Zapach: jego dobór powinien być ostrożny. Można warto korzystać z agencji aroma marketingu.

Dotyk: klienci mogą go doświadczyć  go na dwa sposoby: dosłownie i symbolicznie. Można dotykać rożnych rodzajów wykończenia w sklepie i ogarniać je wzrokiem, co przywodzi konkretne odczucia.
Detaliści reprezentują z reguły 2 podejścia. Niektórzy stawiają na stworzenie prywatnej przestrzeni dla klienta, z kolei inni uwspólniają przestrzeń sprawiając, że jest ona „dla wszystkich”. Rodzaj dobieranych narzędzi zależy od przeznaczenia powierzchni.

Doświadczenia sensoryczne pojawiają się w większości przestrzeni handlowych, bez względu na to czy są planowane czy nie. Powinniśmy zdawać sobie z tego sprawę i świadomie kierować działaniami kształtującymi te doznania.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.