Nastawienie jest wszystkim!

13 września 2012 Dominika Maciejak udostępnij
personel
,

W poprzednim wpisie próbowałam pomóc odpowiedzieć na pytanie: Czego chcą ci klienci? Nie wspominałam tam o nastawieniu, bowiem jest to temat na oddzielny tekst. Ludzie mogą nie zapamiętać dokładnie koloru koszuli obsługującego, tego, co dokładnie mówił, ale z pewnością w ich umysłach pozostanie jego nastawienie. Dlaczego? Kolokwialnie mówiąc, nikt nie lubi być olewany.
O magii pierwszego wrażenia już wspominałam, powtórzę to jeszcze raz: w sprzedaży możesz nie mieć drugiej szansy, by wejść w dobrą relację z klientem. Dlatego warto się zastanowić nad swoim nastawieniem. Jest to kwestia, nad którą można pracować indywidualnie.
Pierwszym krokiem może być zajrzenie w siebie. Chodzi o docenianie dobrych rzeczy w sobie i innych. To, jak o sobie mówimy i myślimy, znajduje odzwierciedlenie w tym jak traktujemy swoją pracę oraz innych.  Myślenie: „to mi się nigdy nie uda”, warto zamienić na „następnym razem będzie lepiej”. Mała zmiana, a jednak zapobiega samospełniającym się przepowiedniom, pechowi, jak zwał, tak zwał.
Wiara w siebie (oczywiście nie mylić z zarozumialstwem) stanowi ważny element tej układanki. Nastawienie na pozytywy daje zastrzyk dobrej energii, która skłania człowieka do większej pewności siebie, co owocuje lepszą jakością relacji.
Praca z ludźmi daje możliwość realizacji wielu celów i poczucie, że mamy na coś wpływ. Pomoc, autentyczne zainteresowanie klientem, pozytywne nastawienie stanowią fajną siłę napędową do tego, by traktować swoją pracę jako coś więcej niż kasowanie, metkowanie, udzielanie informacji, rozkładanie towaru, etc.
Legendarne pozytywne nastawienie. Ktoś powie: OK, jak zachowywać się pozytywnie skoro dziś zdenerwował mnie klient, nie wyrobiłem targetu, szef na mnie nakrzyczał, itp. itd.. Moja odpowiedź jest taka: nie ma pracy idealnej i w każdej takie sytuacje się zdarzają. Najlepszym wyjściem jest wypracowanie swojego indywidualnego mechanizmu oddzielenia stresujących sytuacji w pracy od życia prywatnego. Życiowa równowaga sprzyja utrzymaniu dobrego nastawienia.
Na koniec podsumowując, jaki jest Wasz cel?

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.