Nowe retailowe ABC
25 lipca 2020 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, design thinking, inspiracja, Obsługa klienta, omnichannel, sklep internetowy, trendy, zachowania konsumentów, zarządzanie
Customer experience, Konsumenci, Omnichannel, Personel, Sklepy internetowe, Sklepy stacjonarne
Ostatnio w sieci natknęłam się na komentarz wieloletniego eksperta od sprzedaży i marketingu, który odwoływał się do idei marketingu 4P – product, (produkt), price (cena), place (dystrybucja) i promotion (promocja). Pomyślałam wtedy jak ta koncepcja w ostatnich miesiącach się zdezaktualizowała.
Wiele mówię o zwinności i o tym, że krwawiący retail przeżywa upadek z wysokiego konia. Czas pandemii stał się katalizatorem zmian organizacyjnych i zdemaskował firmy, które są niedostosowane do nowej rzeczywistości. Wiele z nich tkwi w modelu 4P i „nie ogarnia”.
Dużo ciekawszym, bardziej dostosowanym do obecnych realiów i potrzeb pokolenia Y – obecnie głównej siły nabywczej jest model ABCDE stworzony w 2010 r. przez Dona Tapscotta. Napisał on książkę pt. „Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”.
Warto odwołać się w tym miejscu do składowych tego modelu i przemyśleć jak wpisują się one w realia Twojego biznesu. Omawiając model przygotowałam kilka pytań, które mam nadzieję pobudzą Cię do refleksji i działania nad zmianą Twojego biznesu.
Anyplace (gdziekolwiek)
Ludzie – zarówno starsi jak i młodsi – chcą dziś kupować produkty i usługi gdzie i kiedy chcą. Wspiera to wirtualizacja konsumpcji. Znaczna część procesu zakupowego przechodzi do sieci. Odnosi się to do coraz szerszej grupy produktów i usług. Warto więc przemyśleć poniższe kwestie:
- Jak radzi sobie z tym Twój biznes?
- Którą część procesu zakupowego realizujesz online?
- Co wychodzi Ci najlepiej?
- Gdzie szukać wyróżników Twojej marki?
Brand (marka)
Szczególnie Millenialsom zależy na możliwości współtworzenia produktów i usług. Chcą oni mieć wpływ na kreowanie marki. Konsumenci chętnie dokonują oceny w poświęconych temu serwisach, dzielą się swoimi przemyśleniami w mediach społecznościowych. Poszukują marek, które zadbają o wartości takie jak: wiarygodność, rzetelność, uczciwość, szacunek czy transparentność.
- Jaka jest Twoja marka?
- Jakie ma wartości?
- Czy czytelnie je komunikuje?
- Na ile Twoja marka jest otwarta na dialog z konsumentem?
- Czy wiesz co o Tobie mówią „na mieście”?
Communication (komunikacja)
W miejsce jednostronnej komunikacji potrzebny jest dialog. Rynek jest przepełniony markami, które przy użyciu megafonu krzyczą: „Ja, ja, ja!”, masowo wysyłają maile z ofertami, reklamują się jako liderzy rynku, którzy mają młody i dynamiczny zespół. To nie firma, a konsument chce kontrolować komunikację marketingową. Zamiast być jej biernym odbiorcą, współtworzy komunikaty, wyraża soje opinie i przekazuje je dalej.
- Jakimi drogami komunikujesz się z konsumentem?
- Jaką formę przybiera Twoje komunikacja?
- Czy potrafisz słuchać?
Discovery (odkrywanie)
Przez ciągłą wymianę informacji i jej dostępność. Ustalane ceny są płynne. Klient odwiedzając punkt stacjonarny automatycznie porównuje ceny z tymi w sieci. Czasem cena jest uzależniona od terminu dostawu lub wiąże się z zaakceptowaniem drobnych wad produktu. Należy zaakceptować fakt, że cena zaczęła podlegać negocjacjom.
- Czy konkurujesz jedynie ceną?
- Co robisz, aby utrudnić porównywanie cen 1 do 1?
- Czy Twoja polityka cenowa jest spójna we wszystkich kanałach?
- Co możesz zrobić, aby sterować ceną? Czas realizacji zamówienia, koszty przesyłki?
Experience (doświadczenie)
Produkty mogą być również doznaniem. Tworzenie wartości zapadającej w pamięć i wydarzeń angażujących konsumenta, pozwalają się wyróżnić. Ludzie, szczególnie przedstawiciele pokolenia Y, poszukują doznań, rozrywki. Po lockdownie chcą się angażować i podejmować wspólne działania.
- Jakie doświadczenia oferujesz?
- Co konsument czuje, widzi, słyszy, mówi na temat Twojej marki?
- W jaki sposób angażujesz konsumentów do działania?
To był zupełnie nieplanowany wpis. Mam nadzieję, że pytania w nim zawarte skłonią Was do zmiany myślenia o Waszych biznesach, marketingu i sprzedaży. Dobrego weekendu!