O efektach networkingu

14 kwietnia 2016 Dominika Maciejak udostępnij
inspiracja
, , ,

Dwa tygodnie temu odbyła się konferencja Sprzedaż by Poznań, której częścią miałam przyjemność być. Spośród kilku interesujących prezentacji za najbardziej inspirującą uznałam tą o networkingu. Michał Łęgowski z Train Brain opowiadał o potencjale tego narzędzia, zachęcając do stworzenia zespołu kontaktów, które wspierają twój biznes. W wystąpieniu nie było rzeczy totalnie dla mnie nowych, ale Michał sprowokował mnie do myślenia na temat networkingu.

Prześledzenie otoczenia naszego biznesu pod kątem zbudowanych relacji i skategoryzowanie ich w sensowny sposób ułatwia tworzenie bardziej złożonych i ambitnych projektów.  Przydaje się do tego wspomniany przez Michała arkusz kontaktów zawierający:
  • dane kontaktowe, 
  • status relacji,
  • inbound – czyli to, co kontakt wnosi do relacji,
  • outbound – czyli co ja mogę dać od siebie w tej relacji,
  • uwagi.
Budując taki arkusz, np. w Excelu, warto myśleć o kontaktach z naszej branży i nie tylko.
Szerokie spojrzenie pozwoli nam na odkrycie nieoczywistych połączeń dla naszego biznesu i dotarcie do klientów, którzy potencjalnie byli poza naszym zasięgiem.
Social media sprzyjają również networkingowi. Świat skurczył się do takich rozmiarów, że możesz dotrzeć do kogokolwiek chcesz zgodnie z teorią 6 stopni oddalenia i zrobisz to dziś szybciej niż myślisz. Pamiętam swoje pozytywne zaskoczenie kiedy na Facebooku przyjął moje zaproszenie Paco Underhill – autor „Dlaczego kupujemy?” – jednej z moich ulubionych książek o handlu. Ostatnio poprzez sieć kontaktów LinkedIn dotarłam do kilku influencerów z działki customer experience. Byłoby to znacznie utrudnione, gdyby te osoby nie były częścią społeczności LinkedIn.

Tradycyjna wymiana wizytówek jest potrzebna i nadal działa. Konferencje, warsztaty, prelekcje i inne wydarzenia mają nadal moc nawiązywania ciekawych kontaktów. Rzecz w tym jednak, by za wymianą wizytówek szło konkretne przyzwyczajenie do kategoryzowania, odświeżania i przede wszystkim efektywnego korzystania z informacji o tym, co kto robi.
Powodzenia w odnajdywaniu nieoczywistych połączeń!

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.