Lubimy nadawać rzeczom różne znaczenie. Kolory są przedmiotem analiz od dawna. Marketerzy od lat głowią się jakie narzędzia zastosować, by wywrzeć jeszcze większy wpływ na klienta. W dzisiejszym poście zdecydowałam się przygotować dla Was krótką ściągę z kolorów. Przyda się pod każdym kątem. Przy obmyślaniu strategii marki, przed ważnym spotkaniem, głowiąc się przed szafą (w co się dziś ubrać?), projektując przestrzeń handlową czy kampanię reklamową.
Istnieją pewne uniwersalne kolory, które komponują się z większością żywych barw:
Szary/srebrny – praktyczny i ponadczasowy kolor, synonim solidności, idealnie tło dla innych.
Czarny – wyjaśniony powyżej, lepiej go nie nadużywać, bo łatwo jest przytłoczyć nim potencjalnego klienta.
Biały – omówiony powyżej, jest najbardziej neutralnym kolorem.
Jak kolory wpływają na klientów?
Na tych impulsywnych marketerzy proponują użycie czerwieni, pomarańczu, czerni i ciemnego granatu.
Na klientów oszczędnych, o ograniczonym budżecie zadziała turkus, jasny niebieski, róż i granat.
Konformiści skorzystają chętnie z różu i jasnego niebieskiego.
Generalnie rzecz biorąc, zestawienia kolorów ciepłych mają największy wpływ na klientów impulsywnych. Ci bardziej zachowawczy, z określonym planem zakupowym preferują chłodne zestawienia kolorystyczne.
Wybory dotyczące kolorów często nie są łatwe. Weźmy na przykład logotypy, które identyfikują nas na rynku. Z czym się kojarzą? Zobaczcie to na przykładzie znanych marek:
 |
http://blog.powertext.co.uk/2013/11/introduction-to-branding/ |
Podsumowując, kolorystyka jest ważna. Raz podjęta decyzja może mieć daleko idące skutki w percepcji klienta. Warto więc być świadomym znaczenia kolorów i pamiętać o tym, że wizerunek jest dziś rzeczą niezmiernie ważną w gospodarce nadmiaru.
Dominika Maciejak
Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.
Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.