Oczekiwania klientów w 2015 roku

18 sierpnia 2015 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, trendy

Przeglądając blogosferę poświęconą handlowi detalicznemu, jak również obserwując otaczającą nas rzeczywistość warto szukać trendów, na których można próbować budować swoją działalność na dynamicznie zmieniającym się rynku. Nie ma 100% pewności, że każdy z trendów się przyjmie w stopniu, który nas zadowoli, jednak posiłkując się logiką i obserwacją warto trzymać rękę na pulsie.

Obserwacja #1

Rosnące zapotrzebowanie na modę w dużych rozmiarach

Wielokrotnie osoby noszące rozmiar większy niż XL wychodzą zrezygnowane z sieciówek, bo nie dostają tego, czego szukają w swoim rozmiarze. Ograniczona oferta, niemodne fasony to coś, z czym zmaga się wielu klientów. Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszymi rozmiarami odzieży damskiej były w Polsce 38-40, a teraz już 40-42 i będzie się to moim zdaniem zwiększać. Nie jest to dobra wiadomość dla lekarzy i orędowników zdrowego trybu życia. Polacy, a w szczególności polska młodzież dogania otyły Zachód w zaskakująco szybkim tempie. Co za tym idzie? Popyt na duże rozmiary i modną odzież. Szczupłe manekiny na witrynach to jedno, rzeczywistość to drugie.


Obserwacja #2

Zapotrzebowanie na modę 50+

Fast fashion, centra handlowe, butiki nastawiają się na młodszego klienta, jakby nie zauważając, że z każdym rokiem społeczeństwa zachodnie, w tym Polska, starzeją się. Średnia dynamika światowego udziału Europy w globalnej sumie urodzeń to raptem 0,4%. Tymczasem nasze życie się wydłuża i coraz dłużej chcemy być piękni i młodzi. Granica młodości się znacznie przesuwa i dlaczego nie odpowiedzieć na tą tendencję modowo? 
Wg raportu Mintel’s Fashion for All Ages, aż 60% kobiet powyżej 55 roku życia chce wyglądać atrakcyjnie. Sprawa ta dotyczy również panów. Warto nadmienić, że osoby 50+ coraz chętniej korzystają z omnichanellingu. Uzbrojone w tablety i smartfony dokonują przeglądu ofert i coraz aktywniej z nich korzystają.


Obserwacja #3

Moda męska szyta na miarę
Ten trend zauważyłam w moim otoczeniu całkiem niedawno. Być może dlatego, że nie byłam nim do końca zainteresowana, siłą rzeczy przebił się i zwrócił moją uwagę. Jako, że moda biurowa przestała być tak sztywna w wielu miejscach, powstała przestrzeń do eksperymentów. Dziś mogę jednym tchem wymienić 3 poznańskie firmy, które zajmują się miarowym krawiectwem, nie wspominając o reszcie kraju i świata ;).

Obserwacja #4

Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja
Ilu klientów nie deklaruje: chcę mieć coś oryginalnego, co mnie wyróżni i nikt inny nie będzie tego miał. Spotkanie na imprezie w tych samych sukienkach? Dla wielu kobiet – sytuacja rodem z horroru. Szeroki wybór dóbr i usług nauczył nas wybrzydzania. Spośród dostępnych zestawów, taryf, rozwiązań, ubrań etc. wielu klientów i tak chce tworzyć własne. Dlaczego więc im tego nie umożliwić? Robią tak najlepsi, więc chyba jest co naśladować. Ot Nike i możliwość zaprojektowania własnego obuwia. Warto pomyśleć jak zastosować ten trend w twoim biznesie.

Podsumowując, mając oczy otwarte i będąc wrażliwym na otoczenie, można szybko zareagować na potrzeby rynku. To niezbędne w dzisiejszej handlowej rzeczywistości, która tak szybko się zmienia.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.