Siła małych celów, czyli customer experience w twojej firmie vol. 2
17 lutego 2018 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja, personel, trendy
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Dziś zapraszam do drugiej części wpisu o małych rzeczach z zakresu customer experience, które mogą mieć wielki wpływ na Twoją firmę.
Strategia
- Podziel firmę na 5-8 obszarów, np. sprzedaż, marketing, HR, administracja, finanse. Następnie wyobraź sobie jak będzie wyglądał każdy z nich za 10 lat przy założeniu, że firma będzie dobrze prosperować i dostarczać unikalne customer experience.
- Jak będzie wyglądał każdy z tych obszarów w horyzoncie czasowym 5 lat i roku?
- Wyznacz cele krótko-, średnio- i długoterminowe dla każdego wyodrębnionego obszaru. Stworzysz wówczas zarys planu działania i zaczniesz dostrzegać drogowskazy wytyczające drogę do celu.
Technologia informacyjna
- Archiwizuj dane na nośnikach zewnętrznych. Zapobiegniesz utracie ważnych danych i będziesz w stanie kontynuować pracę na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.
- Zastanów się nad innymi niż dotychczas rozwiązaniami sprzętowymi, wszystko po to by zapewnić jeszcze lepszą funkcjonalność.
- Poświęć pół godziny na lekturę najnowszych trendów i nowinek technologicznych. Zastanów się, czy i w jaki sposób mogą wspomóc budowanie lepszego customer experience.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
- Jeszcze w tym tygodniu załóż skrzynkę pomysłów i wniosków dla obszary BHP.
- Zadbaj o zdrowie swoich pracowników, np. propagując ideę wellness.
- Postaw na zachęcanie do zdrowych nawyków żywieniowych. Usuń automaty z przekąskami i napojami słodzonymi – to puste kalorie i niewiele wartości odżywczych.
Wprowadzanie zmian
- Rozważ rezygnację z niektórych metod, operacji i procesów.
- Zastanów się w jaki sposób przedstawić pracownikom nowy pomysł, żeby zachęcić ich do działania.
- Informuj personel jaki efekt jest dla nas sukcesem, wyznaczaj regularne, małe i łatwe do realizacji cele cząstkowe.
- Jeśli coś zaczyna się psuć w firmie, nie zamiataj sprawy pod dywan, reaguj od razu.
- Upoważniajmy ludzi do podejmowania decyzji na poziomie operacyjnym, zapewniającym bieżące funkcjonowanie firmy.
Poprawa efektywności
- Opracuj jeden sposób na poprawę efektywności naszego działu i 1% w tym tygodniu.
- Zastanów się czy można to wdrożyć w ujęciu cotygodniowym przez kolejne 10 tygodni.
- Weź pod lupę 1 proces i zastanów się nad tym dlaczego przebiega tak, a nie inaczej. Może da się go usprawnić nie bacząc na to, że „od zawsze tak robimy”.
- Pomyśl jak zautomatyzować coś, co robimy manualnie.
- Zastanów się czy jest coś, co można outsourcować.
Poprawa metod i procesów
- Sprawdź w sieci czy można udoskonalić obecnie stosowane metody i procesy.
- Zasięgnij wiedzy od znajomych i stowarzyszeń branżowych, jakie stosują narzędzia i metody w swoich firmach. Przeanalizuj je pod kątem użyteczności w twojej firmie.
Obsługa klienta
- Pomyśl o zaoferowaniu klientom odrębnych rabatów lub niestandardowych usług, które leżą poza zasięgiem konkurencji.
- Wyjdź dziś poza schemat w stosunku do każdego klienta.
- Poświęć czas na lepsze poznanie klienta.
- Pomyśl jakie elementy usługi/produktu są warte tego, aby zapłacić za nie więcej.
- Regularnie dbaj o szybki feedback na temat bieżącej obsługi, produktów i usług.
- Poznaj tajniki komunikacji niewerbalnej, odczytasz dużo więcej z każdej interakcji z klientem.
- Upewnij się, że klient otrzymuje dokładnie to, czego oczekuje – czy towar jest pełnowartościowy, etc.
Organizacja wydarzeń
- Postaraj się zaoszczędzić na kosztach imprezy bożonarodzeniowej dla pracowników. Sumę, którą uzyskasz przekaż na cele charytatywne.
- Przeanalizuj czy właściwie wydajesz budżet na firmowe gadżety. Czy na pewno wyróżnią cię na tle konkurencji?
- Pomyśl jak zaoszczędzić 1% na transporcie, cateringu, kosztach administracyjnych, aby nikt tego ne zauważył.
Kontrola jakości i efektywność
- Popraw o 1% sposób produkcji lub dystrybucji.
- Zastanów się jak ulepszyć produkt/usługę o 1% jeszcze w tym tygodniu.
- Pomyśl co nowego przygotować dla klientów za darmo.
A Wy jakie macie pomysły na małe usprawnienia?