Spójrz na swoje okno wystawowe
1 września 2013 Dominika Maciejak udostępnij
visual merchandising
Personel, Sklepy stacjonarne
Wykorzystanie okna wystawowego jest ważnym elementem strategii obsługi klienta. Prawidłowo zaaranżowana wystawa pracuje na Twój sukces! O podstawach wspominała Katarzyna Lipińska – visual merchandiser tu: http://www.skillpoint.com.pl/2012/12/kilka-porad-od-visual-merchandisera.html
Przeglądy witryn również pojawiały się na łamach bloga kilkukrotnie.
Należy zacząć od tego, że witryny sprowadzają klientów do sklepu i pracują na Twój zysk. Dlatego też warto przemyśleć całościową strategię użycia okien wystawowych.Wszystko uzależnione jest od typu prowadzonej działalności. Oto najważniejsze zagadnienia:
- Zacznij od otoczenia sklepu – chodnik i wejście do sklepu. Warto zadbać by były czyste, zimą odśnieżane.Dobrym pomysłem jest zadbanie o roślinność. Jeśli przed wejściem do sklepu rosną drzewa może warto je oświetlić dekoracyjnymi lampkami zapalanymi po zachodzie słońca? Pierwotnie pomysł ten miał zastosowanie w okresie świątecznym, jednak dlaczego nie rozszerzyć go na resztę miesięcy w roku? Donice z kwiatami też przyciągają wzrok i cieszą oko. Jeśli lubicie zwierzęta, pomyślcie o tym, że właściciele psów są doskonałymi klientami podczas spacerów ze swoimi pupilami. Parking dla psów, miejsce w którym mogą spokojnie poczekać na właściciela, poidełko z wodą to proste patenty na zyskanie sympatii okolicznych psiarzy.
- Oznaczenia zewnętrzne powinny wpisywać się w okoliczny krajobraz, a dodatkowo nie szpecić. Mamy w polskim otoczeniu zbyt duży chaos informacyjny i kolejny nieprzemyślany szyld może tylko pogorszyć sprawę. Pamiętajcie o uwarunkowaniach prawnych instalując reklamy. Sprawdźcie jakie pozwolenia są wymagane na potykacze, lub banery. Dobrym pomysłem jest zastosowanie pewnej unifikacji, jeśli znajdziecie wśród sąsiadów entuzjastów tego pomysłu. A może wyświetlać Twoje logo na chodniku po zmroku? Fajny patent szczególnie na zimową połowę roku, kiedy dni są krótkie.
- Dużo czy mało towaru na witrynie? To zależy od specyfiki asortymentu, którym się handluje. Zwolennicy metody umieszczania na witrynie maksymalnie kilku rzeczy liczą na efekt skali. Pojedyncze sztuki mają sprawić, że towar jest jedyny w swoim rodzaju, bardziej ekskluzywny, co za tym idzie warty więcej. Ci, którzy mają małe sklepy w oknie wystawowym starają się zmieścić maksymalnie jak najwięcej, żeby poinformować klienta o szerokim wyborze towarów. Szkoły są różne. Moim zdaniem nie należy przesadzać.
- Ruch na witrynie może spowodować większe zainteresowanie klientów. Obrotowe manekiny, ekrany prezentujące ruchome obrazy – te zabiegi na pewno przyciągną oko klienta. A może żywe manekiny? Taki performance będzie fajnym akcentem, który w Polsce jest mało popularny.
- Własny visual merchandiser? Warto go mieć. Jeśli nie znacie żadnego, przeszukajcie Internet. Jest wielu wolnych strzelców, którzy chętnie Wam pomogą.
A Wy jakie macie patenty na piękne witryny?