Sposób na złodzieja
15 grudnia 2014 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Kradzieże są naturalnym elementem krajobrazu handlowego. Większość z nas doświadczyła skutków działalności złodziei. Jak zapobiegać kradzieżom, szczególnie w okresie kiedy w sklepach aż roi się od klientów? Jest kilka prostych sposobów:
1.Utrzymuj swój sklep w nienagannym porządku
Pomoże ci to odkryć jeśli coś będzie brakowało. Pustka na półkach skłoni Cię do reagowania . Dlatego szpaler produktów będzie dla złodzieja trudniejszy do zaburzenia.
2. Odkryj popularne metody złodziei
Zazwyczaj złodzieje pracują w grupach tak, żeby przynajmniej jedna osoba odciągnęła uwagę sprzedawcy, by reszta mogła skutecznie okraść sklep. Złodzieje stosują popularne skrytki:
ubrania
torebki
parasole
wózki
torby zakupowe.
Twoją czujność powinni wzbudzić klienci zachowujący się podejrzanie:
obserwujący kasjera dłużej niż zwykle,
zabierający do przymierzalni kilka rzeczy, a wychodzący tylko z jedną,
zachowujący się w sposób nerwowy, wybierający przypadkowy asortyment.
3. Skorzystaj ze standardu obsługi
Standard obsługi klienta może pomóc w ograniczeniu działalności przestępczej pewnej grupy twoich klientów. O czym należy pomyśleć?
Aby pracownicy witali każdego klienta przy wejściu, utrzymując z nim kontakt wzrokowy.
Żeby liczba pracowników była adekwatna do powierzchni sklepu i ruchu klientów.
O zabezpieczaniu towaru klipsami.
O trenowaniu obsługi w zakresie podmiany metek cenowych przez klientów.
Wypracowaniu wewnętrznego kodu, który pozwoli ostrzec się nawzajem przed podejrzanymi typami.
Warto tworzyć scenariusze dla swoich pracowników i edukować ich wewnętrznie, tak jak dzieje się to w sieciówkach.
4. Optymalizacja sklepu dla zapobiegania kradzieżom
Zadbaj o odpowiednie rozwiązania na terenie sklepu, które zapobiegną kradzieżom. Projekt powierzchni sklepowej, wystawy, oznaczenie będzie w tym zakresie pomocne.
unikaj ślepych punktów – miejsc, w których łatwo się schować,
zainstaluj lustra,
trzymaj drogi asortyment pod kluczem,
w przymierzalniach kontroluj ilość towaru przymierzanego przez klientów, np. wydając numerki.
5. Oznacz sklep
Zakomunikuj złodziejom, że są niemile widziani w twoim sklepie i że wszelkie próby kradzieży będą zgłaszane na policję. Umieść znaki niedaleko wejścia do sklepu. Amerykańskie badania nad tematem udowodniły, że znaki, które zawierają wizerunek patrzących oczu podwajają ich efektywność.
Mam nadzieję, że te kilka sposobów pomoże Wam uniknąć nieprzyjemnej plagi handlu.
Jakie są Wasze patenty na złodziei?