Store attendant vs. sales attendant

25 marca 2014 Dominika Maciejak udostępnij
inspiracja, mystery shopping, personel
, , ,


W prezentacji wyników Daymakerindex 2014 pojawiło się ciekawe porównanie, którym zdecydowałam się z Wami podzielić. O sprzedawcach, ich typach pisywałam wielokrotnie. Przykładowe linki poniżej:

Cechy idealnego sprzedawcy

Typy sprzedawców oczami Mary Portas

Audyty obsługi klienta przeprowadzane przez firmę badawczą Daymaker pozwoliły na wysnucie ciekawych wniosków. Otóż sprzedawcy wpadają do 2 kategorii:
Store attendant (opiekun sklepu)
lub 
Sales attendant (doradca klienta).

Czym się różnią?

Store attendant to osoba bardziej zajęta sklepem, aniżeli klientem. Uważa, że jej podstawowymi zadaniami są:
  • zajmowanie się produktem,
  • zajmowanie się estetyką sklepu,
  • pomaganie klientowi, dopiero gdy ten go zaczepi,
  • bycie miłym,
  • pozostawienie klienta samemu sobie, aby mógł sam znaleźć to, czego szuka.
Sales attendant to osoba, która wie, że jej obowiązkiem jest obsługa klientów sklepu. Jej podstawowe obowiązki to:
  • pomoc klientom w znalezieniu najlepszej dla nich opcji,
  • bycie ekspertem w swojej dziedzinie,
  • bycie aktywnym w interakcji z klientem,
  • poczucie pewności siebie w tym, co robię.

Oczywiście praca w sklepie jest wypadkową umiejętności budowania relacji z klientem oraz dbałości o wygląd sklepu, jednak należy pamiętać o tym, że towar się sam nie sprzeda mimo najlepszego visual merchandisingu. Czynnik ludzki jest kluczowy, więc jeśli mam do wyboru poprawić wygląd wieszaka z ubraniami zamiast interakcji z klientem, wybieram do drugie. Ta strategia się bardziej opłaca. 

Popatrzcie na zdjęcie. Środek dnia, klient wchodzi do średniej wielkości sklepu w godzinach jego funkcjonowania. Na miejscu trwa przebudowa ścianki z obuwiem. Czy sprzedawca był store czy sales attendantem? Czy miał szansę na sprzedaż? Odpowiedzcie sobie sami.

Dominika Maciejak

Trener sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.