VM Forum 2016 subiektywnie
22 listopada 2016 Dominika Maciejak udostępnij
customer experience, inspiracja, trendy, visual merchandising
Customer experience, Konsumenci, Personel, Sklepy stacjonarne
Tegoroczne VM Forum okazało się być bardzo inspirujące. Prelegenci zapewnili uczestnikom wgląd w bieżące trendy w designie, zaprezentowali nowoczesne rozwiązania technologiczne i pobudzili do myślenia w kwestiach „miękkiego” oddziaływania na klienta.
Wystąpienie organizatora forum – Jerzego Osiki stanowiło podsumowanie obecnych tendencji w wystroju sklepowych wnętrz. Wśród wielu, które są obecne na rynku od jakiegoś czasu, moje zainteresowanie wzbudziły najbardziej:
- współtworzenie miejsca zakupów przez klientów na przykładzie amerykańskiego AT&T
- wystrój „jak w domu”
- design z głębszym przesłaniem
- podróż wgłąb siebie.
Przykłady wskazane przez prelegenta pokazały, że łączenie stylów pozornie sprzecznych bywa bardzo udane i zaciekawia klienta.
Wystąpienie Mateusza Sepioło skłoniło mnie do myślenia na temat wykorzystania interaktywnych monitorów w celu zintensyfikowania dialogu klienta z marką. Spodobało mi się użycie monitorów w markecie Carrefour , w którym to pełnią one funkcję doradczą przy zakupie win. Widzę również potencjał wykorzystania tego nośnika przy badaniach satysfakcji klienta czy obsłudze programów lojalnościowych.
Na to, że nie możemy uciekać się jedynie do rozwiązań cyfrowych, zwrócił uwagę wiceprezes IMS – Wojciech Grendziński, który podczas swojej prezentacji skupił się na muzyce i zapachu. Ciekawe z mojej perspektywy są tzw. wyspy zapachowe w różnych częściach sklepów. Np. w Castoramie w dziale kuchnie unosi się zapach domowego ciasta.
Joanna Bociąg z Branch Brothers mówiła o ścieżce zakupowej klienta, podkreślając jak ważne są emocje i wizualny aspekt placówek handlowych.
Zyta Szlachtowska z Sentinel Luxmateria udowodniła, że barwa światła ma zasadniczy wpływ na klienta. Podała kilka praktycznych wskazówek odnośnie ekspozycji asortymentu i podkreślenia jego wartości światłem. Najzwyklejsze białe oświetlenie może wpłynąć w sposób znaczący na postrzeganie klienta.
Bardzo ciekawy case marki Tchibo przedstawiła Dagmara Habiera z VM Studio. Opowiadając m.in. o zmianie przeznaczenia kawiarni jako odpowiedzi na zmieniający się cykl potrzeb produktowych, udowodniła, że spojrzenie na handel w dzisiejszych czasach musi być szerokie.
Zaciekawiona spojrzeniem ilościowym w VMie, słuchałam z uwagą wystąpienia Mariusza Pyca z Open Research. Mówił on o możliwościach szczegółowej analizy danych o klientach przechodzących wdłuż witryn sklepowych. Prócz liczby przejść, można badać perswazyjność ekspozycji i sprawdzać demografię.
Bardzo inspirująca prezentacja Elżbiety Dmowskiej-Mędrzyckiej z Mediadem Consulting koncentrowała się na przekrojowym pokazaniem trendów w centrach handlowych. Przegląd ciekawych przykładów obiektów handlowych z całego świata pokazywał dążenie do mierzalności działań digitalowych, rozrywkę, efektywne zaprojektowanie przestrzeni handlowej dla klienta, multimedialność oraz efektowność. Szczególnie zaciekawiły mnie Retail laby takie jak np. w centrum Westfield w Kalifornii.
VMowych inspiracji nigdy dość. Fajnie jest spojrzeć na zagadnienie przez pryzmat wielu ekspertów. Dziękuję Joannie Bociąg z Branch Brothers za zaproszenie!