Standardy obsługi sklepu internetowego
Cel główny standardu:
- Wyznaczenie kierunków rozwoju obsługi klienta sklepu online, przy jednoczesnym ujednoliceniu procesu sprzedaży i obsługi klienta.
- Standardy obsługi klienta wzmacniają dynamikę sprzedaży kładąc nacisk na kompetencje sprzedażowe pracowników obsługi klienta i zwiększanie lojalizacji klientów marki.
- Zbudowanie kultury organizacyjnej stawiającej klienta na pierwszym miejscu.
Jak wygląda tworzenie, wdrażanie i monitoring standardów obsługi klienta?
Stworzenie standardów obsługi klienta w sklepie online
- Ustalenie przedmiotu standaryzacji w oparciu o potrzeby i oczekiwania klientów, cele biznesowe właściciela sklepu online oraz możliwości pracowników.
- Porównanie stanu obecnego z docelowym.
- Określenie mierzalnych celów standardu obsługi klienta sklepu internetowego.
- Diagnoza grupy pracowników obsługi klienta realizujących standard.
- Weryfikacja otoczenia standardu.
- Określenie punktu widzenia klienta sklepu online.
- Ustalenie treści i formy standardu.
Standardy obsługi klienta sklepu online – wdrożenie
- Zaangażowanie grupy docelowej standardu obsługi.
- Stworzenie strategii komunikacji standardu.
- Pilotaż wdrożenia standardu.
- Wdrożenie standardu w sklepie online.
Monitoring standardu obsługi klienta w sklepie online
- Ustalenie celów monitoringu standardu.
- Wybór głównej metody badawczej.
- Dobór metod uzupełniających.
- Komunikacja wyników monitoringu.
- Rekomendacje dot. pracy z wynikami badań standardu obsługi klienta.
Standardy obsługi klienta w sklepie online niosą korzyści:
- Wdrożenie spójnego zestawu zasad obsługi klienta online.
- Lepsze zarządzanie personelem i procesami w Twoim sklepie.
- Ustalenie poziomu realizacji celów biznesowych.
- Ograniczenie popełnianych błędów oraz działań niepożądanych.
- Wdrażanie nowych ulepszeń w obsłudze klienta i sprzedaży sklepu online.
- Poprawa efektywności pracowników obsługi klienta.
- Określenie i rozwój kompetencji sprzedażowych poszczególnych pracowników.
- Ustalenie kryteriów edukacyjnych odnośnie postaw, umiejętności i predyspozycji pracowników obsługi klienta.
- Opis obowiązków pracowników obsługi klienta wraz ze sposobem ich realizacji.
- Wspieranie klarownych ścieżek awansu lub degradacji pracowników.
- Ułatwienie zarządzania procesami HR – pozyskiwania pracowników, ich wdrażania.
- Implementacja czytelnych celów i wskaźników biznesowych.
Przykładowy zakres standardu obsługi sklepu online:
- Rozpoczęcie kontaktu z klientem i powitanie (inicjatywa, właściwe wyczucie czasu, odpowiednia forma).
- Diagnoza potrzeb klienta (adekwatna forma, podejście do klienta).
- Prezentacja oferty (aktywność, przekazanie wiedzy produktowej, forma i dobór treści).
- Umiejętne zaakcentowane cech, zalet i korzyści produktu/usługi w rozmowie z klientem.
- Odpowiednie zareagowanie na zgłoszenia/obiekcje klienta, zachowanie w sytuacjach niestandardowych.
- Aktywność sprzedażowa – praktyczne wykorzystanie sprzedaży dodatkowej.
- Finalizacja procesu obsługi.
- Identyfikacja cech, zachowań pracowników obsługi klienta (m.in. responsywność, kultura osobista, empatia).
- Indywidualne podejście do potrzeb klienta.
- Profesjonalny wizerunek pracownika obsługi sklepu online.