Standardy obsługi sklepu stacjonarnego

Cel główny standardu obsługi klienta

  • Standardy obsługi klienta wyznaczają kierunki rozwoju sprzedaży w kanale stacjonarnym.
  • Wzmacniają dynamikę sprzedaży poprzez zwiększanie odwiedzalności, konwersji oraz średniego paragonu, średniej wartości sztuki oraz NPS.
  • Powodują również zwiększanie lojalizacji klientów marki.
  • Pozwalają na zbudowanie kultury organizacyjnej stawiającej klienta na pierwszym miejscu.

Jak wygląda tworzenie, wdrażanie i monitoring standardu obsługi klienta?

Tworzenie standardu obsługi klienta

  1. Ustalenie przedmiotu standaryzacji godząc potrzeby i oczekiwania klienta, cele organizacji oraz możliwości pracowników.
  2. Analiza stanu obecnego i docelowego.
  3. Ustalenie mierzalnych celów standardu obsługi klienta.
  4. Pogłębiona analiza grupy pracowników realizujących standard.
  5. Przegląd otoczenia standardu.
  6. Zdefiniowanie punktu widzenia klienta.
  7. Stworzenie treści i formy standardu obsługi.

Standardy obsługi klienta – wdrożenie

  1. Angażowanie grupy docelowej standardu.
  2. Strategia komunikacji standardu obsługi klienta.
  3. Pilotaż wdrożenia.
  4. Wdrożenie standardu w sieci sprzedaży.

Monitoring standardu obsługi klienta

  1. Określenie celów monitoringu obsługi klienta.
  2. Ustalenie głównej metody badawczej.
  3. Wybór metod uzupełniających.
  4. Strategia komunikacji wyników.
  5. Rekomendacje odnośnie pracy z wynikami.

Korzyści płynące ze standardu obsługi klienta

  • Wprowadzisz spójny zestaw zasad do zespołu sprzedaży.
  • Usprawnisz zarządzanie personelem i procesami w Twojej firmie.
  • Określisz poprawność realizacji celów biznesowych przez personel.
  • Wyeliminujesz błędy i działania niepożądane.
  • Zaczniesz stale wdrażać ulepszenia w procesie obsługi klienta i sprzedaży.
  • Umiejscowisz procesy biznesowe we właściwym miejscu struktury firmy.
  • Zwiększysz efektywność pracowników.
  • Określisz i rozwiniesz kompetencje sprzedażowe.
  • Zdefiniujesz kryteria edukacyjne w zakresie postaw, umiejętności i predyspozycji personelu.
  • Opiszesz obowiązki na stanowiskach sprzedażowych wraz ze sposobem ich realizacji.
  • Zaczniesz wspierać czytelne zasady awansu lub degradacji pracowników.
  • Uprościsz procesy HR –  pozyskiwanie nowych pracowników, ich wdrażanie, awans, rozwój.
  • Wdrożysz jednolite cele i wskaźniki biznesowe.

Przykładowy zakres standardów obsługi klienta:

  • Powitanie klienta oraz budowanie pozytywnego pierwszego wrażenia.
  • Nawiązanie kontaktu z klientem (inicjatywa, właściwe wyczucie czasu, odpowiednia forma).
  • Analiza potrzeb nabywcy  (forma, nastawienie do klienta).
  • Prezentacja oferty (aktywność, zasób wiedzy produktowej, właściwa forma i dobór informacji).
  • Cechy, zalety i korzyści zaakcentowane w odpowiednich momentach rozmowy z klientem.
  • Reakcja personelu na obiekcje klienta, zachowanie w sytuacjach „podbramkowych” – obsługa tzw. trudnego klienta.
  • Aktywność sprzedażowa – praktyczne zastosowanie sprzedaży komplementarnej.
  • Finalizacja sprzedaży.
  • Podstawowe cechy zachowań personelu (m.in. responsywność, uprzejmość, empatia).
  • Indywidualne podejście do potrzeb klienta.
  • Profesjonalny wygląd personelu.
  • Czystość i estetyka sklepu.
  • Podstawowe elementy visual merchandisingu sklepu.

Zainteresowały Cię standardy obsługi klienta w sklepie stacjonarnym? Poproś o indywidualną wycenę.