Standardy obsługi sklepu stacjonarnego
Cel główny standardu obsługi klienta
- Standardy obsługi klienta wyznaczają kierunki rozwoju sprzedaży w kanale stacjonarnym.
- Wzmacniają dynamikę sprzedaży poprzez zwiększanie odwiedzalności, konwersji oraz średniego paragonu, średniej wartości sztuki oraz NPS.
- Powodują również zwiększanie lojalizacji klientów marki.
- Pozwalają na zbudowanie kultury organizacyjnej stawiającej klienta na pierwszym miejscu.
Jak wygląda tworzenie, wdrażanie i monitoring standardu obsługi klienta?
Tworzenie standardu obsługi klienta
- Ustalenie przedmiotu standaryzacji godząc potrzeby i oczekiwania klienta, cele organizacji oraz możliwości pracowników.
- Analiza stanu obecnego i docelowego.
- Ustalenie mierzalnych celów standardu obsługi klienta.
- Pogłębiona analiza grupy pracowników realizujących standard.
- Przegląd otoczenia standardu.
- Zdefiniowanie punktu widzenia klienta.
- Stworzenie treści i formy standardu obsługi.
Standardy obsługi klienta – wdrożenie
- Angażowanie grupy docelowej standardu.
- Strategia komunikacji standardu obsługi klienta.
- Pilotaż wdrożenia.
- Wdrożenie standardu w sieci sprzedaży.
Monitoring standardu obsługi klienta
- Określenie celów monitoringu obsługi klienta.
- Ustalenie głównej metody badawczej.
- Wybór metod uzupełniających.
- Strategia komunikacji wyników.
- Rekomendacje odnośnie pracy z wynikami.
Korzyści płynące ze standardu obsługi klienta
- Wprowadzisz spójny zestaw zasad do zespołu sprzedaży.
- Usprawnisz zarządzanie personelem i procesami w Twojej firmie.
- Określisz poprawność realizacji celów biznesowych przez personel.
- Wyeliminujesz błędy i działania niepożądane.
- Zaczniesz stale wdrażać ulepszenia w procesie obsługi klienta i sprzedaży.
- Umiejscowisz procesy biznesowe we właściwym miejscu struktury firmy.
- Zwiększysz efektywność pracowników.
- Określisz i rozwiniesz kompetencje sprzedażowe.
- Zdefiniujesz kryteria edukacyjne w zakresie postaw, umiejętności i predyspozycji personelu.
- Opiszesz obowiązki na stanowiskach sprzedażowych wraz ze sposobem ich realizacji.
- Zaczniesz wspierać czytelne zasady awansu lub degradacji pracowników.
- Uprościsz procesy HR – pozyskiwanie nowych pracowników, ich wdrażanie, awans, rozwój.
- Wdrożysz jednolite cele i wskaźniki biznesowe.
Przykładowy zakres standardów obsługi klienta:
- Powitanie klienta oraz budowanie pozytywnego pierwszego wrażenia.
- Nawiązanie kontaktu z klientem (inicjatywa, właściwe wyczucie czasu, odpowiednia forma).
- Analiza potrzeb nabywcy (forma, nastawienie do klienta).
- Prezentacja oferty (aktywność, zasób wiedzy produktowej, właściwa forma i dobór informacji).
- Cechy, zalety i korzyści zaakcentowane w odpowiednich momentach rozmowy z klientem.
- Reakcja personelu na obiekcje klienta, zachowanie w sytuacjach „podbramkowych” – obsługa tzw. trudnego klienta.
- Aktywność sprzedażowa – praktyczne zastosowanie sprzedaży komplementarnej.
- Finalizacja sprzedaży.
- Podstawowe cechy zachowań personelu (m.in. responsywność, uprzejmość, empatia).
- Indywidualne podejście do potrzeb klienta.
- Profesjonalny wygląd personelu.
- Czystość i estetyka sklepu.
- Podstawowe elementy visual merchandisingu sklepu.