#9 Sprawdzona strategia, która buduje sprzedaż
W tym odcinku biorę pod lupę temat, który nigdy nie wychodzi z mody – sprzedaż dodatkową.
Dowiesz się, jak skutecznie zwiększać wartość koszyka zakupowego, bazując na realnych przykładach z branży optycznej, motoryzacyjnej, a nawet… fast foodów.
✅ Poznasz różnice między cross-sellingiem, up-sellingiem i down-sellingiem.
✅ Usłyszysz, jaką rolę odgrywają dobrze dobrane pakiety i właściwy moment sprzedaży.
✅ Otrzymasz praktyczny dekalog skutecznej sprzedaży dodatkowej.
✅ Zrozumiesz, jakie bariery mogą blokować Twój zespół i jak je pokonać.
✅ Dowiesz się, jak sprzedaż dodatkowa wspiera nie tylko firmę, ale też klienta i… Ciebie!
🕒 Znaczniki czasowe:
- 00:18 – Czym jest sprzedaż dodatkowa i dlaczego warto ją stosować
- 03:37 – Pomysły na wykorzystanie strategii w różnych branżach
- 05:35 – Cross-selling i up-selling na przykładzie McDonald’s
- 07:41 – Dane z badań: ilu sprzedawców faktycznie stosuje sprzedaż dodatkową
- 10:29 – Korzyści sprzedaży dodatkowej dla firmy, klienta i sprzedawcy
- 16:09 – Bariery we wdrażaniu sprzedaży dodatkowej – i jak je pokonać
- 22:19 – Dekalog sprzedaży dodatkowej: konkretne wskazówki
- 27:32 – Jak zakończyć rozmowę z klientem z pomysłem na „następnym razem”
- 28:45 – Gdzie znaleźć więcej materiałów i jak pracować z Dominiką
Kluczowe wskaźniki sprzedaży w handlu detalicznym: Jak je mierzyć i poprawiać efektywność?
https://skillpoint.pl/sklep🎧 Posłuchaj i sprawdź, jak możesz podnieść wyniki sprzedażowe bez presji, ale z klasą!
(0:00 – 0:16)
Cześć, z tej strony Dominika Maciejak. Uczę pracowników firm handlowych i usługowych obsługi klienta, sprzedaży, zarządzania zespołami i umiejętności miękkich, po ludzku i bez napinki. Zapraszam Cię do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu.
(0:18 – 0:43)
Hej, witam w kolejnym odcinku podcastu. To już jest dziewiąty odcinek. Dzisiaj chcę skupić się na sprzedaży dodatkowej, która jest takim tematem, który jest ponadczasowy i mam wrażenie, że to jest taka strategia biznesowa, która sprawdza się bez względu na to, czy czasy są biznesowo dobre, czy trochę mniej korzystne.
(0:43 – 3:37)
Więc jeżeli jesteś zainteresowany zwiększaniem korzykka zakupowego, no to myślę, że ten odcinek jest właśnie dla Ciebie. A na początek chcę podzielić się z Tobą taką pewną opowieścią, którą wiele lat temu poznałam na jednym ze szkoleń. Jakiś czas temu pewna kobieta kupowała w salonie optycznym nowe okulary korekcyjne.
Przymierzyła w salonie co najmniej tuzin oprawek. Sprzedawca dał jej przestrzeń i cierpliwie podawał kolejne modele. Niezrażony jej niezdecydowaniem przeszedł przez wszystkie kategorie cenowe, fasony, kolory.
W końcu pomógł jej wybrać idealne trzy modele, w których wyglądała i czuła się najlepiej. Kiedy podjęła decyzję o oprawkach, przeszli do rozmowy o szkłach. Klientka.
Ile zatem za oprawki ze szkłami? Sprzedawca. Oprawki kosztują 499 zł. Szkła 99.
Klientka milcząc słuchała, a sprzedawca mówił dalej. Za sztukę. Klientka się do tego w żaden sposób nie odniosła, a sprzedawca kontynuował.
Szkła w wersji podstawowej. Tu nastąpiło zatrzymanie i oczekiwanie na uwagi klientki. Te najnowsze wersje z antyrefleksem i filtrem światła niebieskiego kosztują 299 zł.
Razem z oprawkami całość wyceniam na 798 zł. Czy optyk mieścił się na nowojorskim Bruklinie? Nie. To był salon w jednym z miast zachodniej Polski.
Oprócz tego, że ta historia wpisuje się w kanony starej jak świat techniki negocjacyjnej zwanej optykiem z Brooklynu, to jest jeszcze świetnym przykładem wykorzystania sprzedaży dodatkowej. No właśnie. To jest historia, która już ma parę lat.
Myślę, że nawet ceny okularów mogą już się zmienić, bo najtańsze szkła i okulary z oprawkami kosztują gdzieś w granicach tysiąca złotych, o ile dobrze mi wiadomo, więc tutaj nawet można powiedzieć, że było tanio. Ale o czym tutaj mówi ta historia, że mamy przykłady sprzedaży dodatkowej, branża optyczna jest tutaj mistrzem w tej strategii i dodając kolejne warianty do podstawowego zakupu sprawia, że wartość koszyka zakupowego rośnie. Jeśli chodzi o inne przykłady, no to tutaj też branża motoryzacyjna jest świetnym właśnie przykładem i tutaj u nich też płacisz za każdy element wyposażenia samochodu i oczywiście Twój budżet puchnie.
(3:37 – 4:38)
Jeśli chodzi o wykorzystanie tej sprzedaży dodatkowej w Twojej branży, to ja myślę, że warto jest w ogóle przemyśleć jak to zrobić i po prostu dać się ponieść, spróbować stworzyć pakiety. Możesz spróbować też zwiększać wartość zakupową promując droższe opcje i doradzając właśnie klientom takie rozwiązania. Kiedy w ogóle wprowadzam temat sprzedaży dodatkowej w różnych branżach, czy to jest branża odzieżowa, czy to jest branża ostatnio na przykład ekologiczna, to też było takie szkolenie w lutym dla firmy, która zajmowała się właśnie odpadami i jakimiś takimi audytami środowiskowymi.
(4:38 – 5:35)
Firma, która w ogóle była dosyć daleko od handlu detalicznego, ale oni zwrócili się do mnie właśnie z pytaniem o taki warsztat i zastanawialiśmy się jak można poszerzyć ich ofertę, jak promować ich rozwiązania, jak stosować cross-selling, up-selling i down-selling w praktyce w sprzedaży usług. Muszę powiedzieć, że tutaj na bazie tej branży usługowej czy konsultingowej analogie do handlu detalicznego, który jest mi oczywiście najbliższy, działały bardzo dobrze. I właśnie żeby zrozumieć ideę sprzedaży dodatkowej, to ja myślę, że fajnie jest się tutaj cofnąć do McDonalda, który chyba jest takim legendarnym już przykładem tego jak się stosuje sprzedaż dodatkową w praktyce.
(5:35 – 6:09)
No i kiedy masz do czynienia z cross-sellingiem, up-sellingiem i właśnie jak to działa. Oczywiście cross-selling to jest sprzedaż, która bazuje na legendarnym pytaniu, czy frytki do burgera. Więc jak wyobrazisz sobie, że idziesz do takiej restauracji, baru szybkiej obsługi i masz ochotę na kanapkę, to automatycznie słysząc to pytanie jest kreowany takie podejście, że możesz mieć ochotę na więcej.
(6:09 – 6:43)
Możesz dopełnić swój zestaw właśnie frytkami czy napojem i od razu jest powiększany twój koszyk zakupowy. Up-selling u właśnie największego fast-foodowego gracza, McDonalda jest budowany tymi tak zwanymi zestawami powiększonymi. Czyli idziesz sobie do restauracji, no i możesz wybrać zestaw standardowy z jakąś tam pojemnością napoju, z wielkością kanapki i wielkością frytek.
(6:43 – 7:40)
Albo możesz też wziąć ten powiększony, który skutkuje tym, że tam za niewielką dopłatą dostajesz powiększone frytki i powiększony napój, bo bodajże kanapka jest tego samego rozmiaru. Ale logika jest właśnie taka, żeby szukać tych szans sprzedażowych, żeby wykorzystywać potencjał przychodzącego klienta, ale pamiętaj nie w takim duchu, żeby coś klientowi wciskać, tylko proponować, pytać na co ma ochotę, badać te potrzeby i po prostu tutaj informować go o ofercie, bo pamiętaj, że klient nie zawsze wie jaka jest twoja pełna oferta. I po prostu twoim zadaniem jako sprzedawcy jest prezentowanie tej oferty w najszerszym możliwym wymiarze.
(7:41 – 10:29)
Jeśli chodzi o badania, bo też chcę się podzielić z Tobą taką statystyką, która ma już kilka lat, ale myślę, że tutaj się niewiele zmieniło na rynku polskim w tym zakresie, bo cofnijmy się do roku 2018, gdzie firma Daymaker, która badała badaniem tajemniczy klient 650 placówek detalicznych w 130 sieciach handlowych w Polsce, więc to jest solidny fragment rynku i myślę, że dosyć reprezentatywna próbka, oni zrobili taki audyt, w którym badali w ogóle poziom obsługi klienta i okazało się, że w toku analizy tego badania w całym procesie sprzedaży podczas obserwacji 18 branż zaledwie 22% sprzedawców dokonało próby sprzedaży dodatkowej.
Wobec takich danych myślę, że jest bardzo duży potencjał na rynku, żeby tą sprzedaż dodatkową wcielać w praktykę i po prostu wykorzystywać jej potencjał, bo tak na dobrą sprawę jak spojrzysz na korzyści ze sprzedaży dodatkowej na takich trzech poziomach, na poziomie firmy, na poziomie sprzedawcy oraz na poziomie samego klienta, to każda część tej transakcji zyskuje i my czasami o tym zapominamy, dlatego że jest w nas, w sprzedawcach, jakiś szereg takich barier, które powodują, że myślimy sobie, a nie będę próbować, nie będę wciskać, nie lubię jak mi się takie propozycje składa, gdzieś tam jestem zmęczony, zmęczona praktykami sieciówek, gdzieś tam na stacjach benzynowych jak mi wciskają płyn do mycia szyb albo jakąś kawę, więc jest w nas ileś takich przekonań, które warto trochę skonfrontować z tymi korzyściami, które właśnie płyną ze sprzedaży dodatkowej. Ja Ci chcę o nich powiedzieć, myślę, że na poziomie takim praktycznym, jeżeli jesteś na przykład kierownikiem albo właścicielem biznesu i widzisz w swoim zespole taki opór dla sprzedaży dodatkowej, to możesz sobie wykonać z nimi takie krótkie ćwiczenia, żeby oni wypisali wspólnymi siłami właśnie korzyści, które płyną ze sprzedaży dodatkowej na poziomie firmy, na poziomie klienta i na poziomie sprzedawcy.
(10:29 – 11:27)
Ja Ci o tym trochę powiem, ale oczywiście w praktyce dużo lepiej jest jak te korzyści wybrzmią, więc dlatego zachęcam Cię do tego, żeby właśnie wziąć na warsztat te korzyści i trochę z nimi tak popracować, żeby to wypłynęło z nich, bo wtedy zobaczą po prostu, że ta sprzedaż dodatkowa to jest coś takiego, co nie gryzie i to jest coś pozytywnego, a jak już sami wypracują te odpowiedzi, to się bardziej z nimi zidentyfikują. Ale tak z takiego mojego doświadczenia właśnie warsztatowego, kiedy robię to ćwiczenia z różnymi zespołami sprzedażowymi, no to powiem Ci jakie są korzyści dla firmy w pierwszej kolejności. No już mówiłam o tym, że to jest wzrost wielkości korzyka zakupowego, konwersji liczby sprzedanych sztuk, więc to są rzeczy, które my w handlu detalicznym mierzymy, no i mamy szansę tutaj na wzrosty w tych współczynnikach.
(11:27 – 12:25)
Na pewno możesz ugruntować swoją pozycję rynkową, kiedy Twoi pracownicy będą prezentować ofertę w taki kompleksowy sposób, no to masz tutaj też wpływ na to, jak jest Twoja marka postrzegana. Możesz wzmocnić lojalność klientów przez to właśnie działanie, bo może się okazać, że oni będą myśleć o Tobie w kategoriach właśnie ekspertów, że to jest firma, która zatrudnia ludzi, którzy się po prostu znają na rzeczy i tutaj można swoje potrzeby w zakresie zakupu obuwia sportowego na pewno zaspokoić. Konkurencja i Twoja marka działacie pewnie na takim rynku silnie konkurencyjnym, więc zastanów się co oni robią i czy czasem właśnie sprzedaż dodatkowa i takie podejście kompleksowe nie będzie właśnie Twoim wyróżnikiem.
(12:26 – 13:36)
Też możesz sprzedażą dodatkową zrównoważyć proporcje między nowymi a pozyskanymi klientami i produktami wysoko i niskomarżowymi, bo masz tak na dobrą sprawę bardzo fajne i kompleksowe narzędzie do tego, żeby właśnie wyrównywać tutaj te wartości i skupiać się czasami na właśnie do sprzedaży tym klientom, których już masz pozyskanych, co jest generalnie tańsze w obsłudze takiej biznesowej albo możesz właśnie rotować na przykład towarami, które gdzieś tam Tobie zalegają w magazynie albo inaczej. Możesz tworzyć ofertę, która jest unikalna właśnie przez to, że to jest pakiet i trudno będzie klientowi porównać Twoją ofertę jeden do jeden, więc tutaj możesz sprytnie tą sprzedażą dodatkową właśnie na poziomie firmy manewrować. Kolejny tutaj pakiet korzyści, tym razem dla klientów, no to zobacz, sami klienci, którzy przychodzą do Ciebie i dostają kompleksowe i fajne rozwiązanie.
(13:37 – 14:57)
Rozszerzają wybór produktów i usług, w ogóle tak jak powiedziałam na początku, oni zyskują lepsze postrzeganie Twojej oferty. Tak wiem, klienci są dzisiaj dobrze przygotowani, odrabiają swoją lekcję i po prostu robią przegląd rynku, porównują ceny, ale właśnie porównują ceny i teraz jeżeli chcesz konkurować w trochę inny sposób, no to w pakietach jak to jest, wszystko powyceniane, co Ty sprzedajesz, to być może będzie to trudniej tak właśnie jeden do jeden porównać, więc tutaj dla klienta może taka oferta dobrze przemyślana i taka kompleksowa właśnie pakietowa oszczędzić też czas klienta i wzmacniać takie poczucie wygody i po prostu odróżnić Ciebie od tej konkurencji. Myślę, że to też wpływa na to, że klient odczuwa satysfakcję z dokonanego zakupu, bo prawdopodobnie w pakiecie obniżasz cenę, przynajmniej cenę jednostkową jakiegoś produktu, ale klient ma taką paczkę korzyści i ma poczucie tego, że coś ugrał, to wspiera jakość Twojej obsługi, budowanie lojalności, takie poczucie tego, że klient bardziej identyfikuje się z Twoją marką.
(14:57 – 16:09)
I ostatni pakiet korzyści też dla sprzedawcy, czyli dla Ciebie, jeżeli jesteś sprzedawcą, to też osobiście możesz skorzystać na sprzedaży dodatkowej, a mianowicie sama praktyka sprzedaży dodatkowej przyczynia się do wzrostu Twojej efektywności sprzedażowej. Pracujesz na premie, prawdopodobnie jesteś częściowo na prowizji, więc to jest świetny sposób na to, żeby właśnie na tą premię sobie szybciej, lepiej i efektywniej zapracować. Sprzedaż dodatkowa też pomaga w realizacji tych celów sprzedażowych, które są właśnie połączone z tymi benefitami finansowymi, o których przed chwilą mówiłam, ale też wpływa na Wizerunek Ciebie jako eksperta i doradcy, tak jak mówiłam, ta kompleksowość oferty, jak umiesz żonglować tymi propozycjami, jak umiesz budować rozwiązania w zakresie takich właśnie pakietów, no to tutaj rośniesz w oczach klienta i zyskujeszw jego właśnie szacunek, zaufanie, a to też jest nie do przecenienia.
(16:09 – 17:45)
No i taka chyba ostatnia rzecz, to jest też kwestia tego, że możesz pokazać swoją kreatywność, możesz się tak trochę właśnie wyżyć i pokombinować, myślę, że część słuchaczy czy słuchaczek ma taki zmysł właśnie kombinowania, pokazania się od strony takiej właśnie eksperckiej, to też może Tobie pomóc, żeby ten efekt osiągnąć. No dobra, czyli mamy te korzyści, mówiłam trochę też wcześniej o barierach, fajnie jest je nazwać, dlatego że czasami nawet nie zdajemy sobie sprawę, że dana bariera nas dotyczy, więc jak usłyszysz o tych barierach, a zebrałam ich kilka, no to po prostu może się okazać, że zobaczysz u siebie właśnie to, co Ciebie blokuje i od razu też zastanówmy się, co można z tym zrobić.
Po pierwsze, barierą mogą być mało rozwinięte kompetencje komunikacyjne, z zakresu autentycznego zainteresowania klientem, umiejętności aktywnego słuchania, dawania mu przestrzeni, czy też diagnozy potrzeb, ale też wyczuwania takich momentów gotowości do zakupu, no i sprawdzenia tych właśnie hipotez Twoich i sprawienia, że klient się z Tobą dobrze poczuje w rozmowie, że będzie bardziej otwarty w ogóle na takie dodatkowe rozwiązania, żeby to wszystko tak dobrze pasowało, żeby klient się czuł po prostu zrozumiany przez Ciebie i żeby nie było takiej aury, takiego nacisku.
(17:45 – 19:34)
To jest jedna rzecz, czyli co z tym zrobić? Warto jest się szkolić, warto czytać na temat komunikacji, warto obserwować klientów, patrzeć jak oni reagują, testować różne rozwiązania, obserwować Twoich kolegów, koleżanki z zespołu, którzy być może mają taką naturalną umiejętność, łatwość i wtedy po prostu poszukiwać tych rozwiązań i wdrażać je do Twojego warsztatu sprzedawcy. Niezrozumienie wskaźników sprzedażowych i praca na liczbach. Jeżeli nie jesteś świadomy czy świadoma tego jakie są zależności między konwersją, między wielkością średniego paragonu czy wartości sztuki i nie umiesz sobie rozłożyć celu sprzedażowego, który masz na mniejsze i nie umiesz budować właśnie tych paragonów, to wtedy tracisz takie strategiczne podejście do realizacji celu.
Każda transakcja czy każdy klient jest jakimś potencjalnym źródłem paragonu przy oczywiście zachowaniu naszego nastawienia na to, żeby dać mu wartość, żeby go jak najlepiej obsłużyć. Natomiast jeśli nie będziesz znać tych prawideł związanych z handlową matematyką, no to wtedy może Ci być trudno właśnie po prostu podjąć tą sprzedaż dodatkową. Tutaj Ciebie odsyłam do artykułu o kluczowych wskaźnikach sprzedaży na moim blogu, ja go podlinkuję pod tym nagraniem, jeżeli chcesz pogłębić wiedzę w tym temacie. https://skillpoint.pl/wskazniki-przydatne-w-handlu-detalicznym/
(19:35 – 21:06)
Brak umiejętności decentracji, to jest kolejna rzecz, to jest taka bariera, która wywodzi się z psychologii zachowań konsumenckich, to jest umiejętność odrzucenia własnych poglądów, to znaczy pokonanie jakichś stereotypów, które prawdopodobnie jakoś tam masz w swojej głowie i odrzucenie na przykład tego, że ja nie lubię sprzedaży dodatkowej i zakładam, że inni też nie lubią, po prostu. Czasami wpadamy w takie sidła i to trzeba po prostu sobie gdzieś tam wycofać w głowie, wykasować, bo to, że Ty nie lubisz sprzedaży dodatkowej, nie oznacza, że ja tej sprzedaży dodatkowej nie lubię, więc warto tutaj mieć to po prostu z tyłu głowy, że każdy klient jest inny, może zareagować klient pozytywnie, może zareagować negatywnie, prezentujemy, więc po prostu to jest część naszej pracy.
Kolejną barierą jest bazowanie na wcześniejszych negatywnych doświadczeniach, a mianowicie i klient, którego spotkasz na swojej drodze, jeden, drugi czy trzeci mógł źle zareagować na sprzedaż dodatkową, Ty może masz swoje jakieś osobiste po prostu złe doświadczenia, niech to Ciebie nie odstręcza od sprzedaży dodatkowej, warto próbować, bo nie jest powiedziane, że kolejna transakcja właśnie nie zamknie się jakimś podwyższonym paragonem, kiedy aktywnie spróbujesz tą sprzedaż dodatkową zastosować.
(21:06 – 22:19)
No i ostatnia bariera, która jest potwierdzona tak zwanym rozkładem normalnym, czyli takim wykresem w kształcie dzwonu, gdzie po prostu wynika z tego, że większość klientów jest zupełnie normalna i połowa z nich lubi sprzedaż dodatkową, a połowa nie, więc nie warto się tutaj przejmować tym, że wszyscy klienci nie lubią sprzedaży dodatkowej. To jest jakieś takie złudzanie poznawcze i jakaś taka rzecz, która nas blokuje, więc testuj, patrz, zobacz jak różni klienci reagują, a wyjdzie, że część z tych naszych klientów ma tą łatwość w rozmowie o dodatkowych produktach, a część zupełnie to gdzieś tam odrzuca i to jest zupełnie normalne, bo każdy z nas jest inny i tutaj w tej różnorodności klientów siła. No dobrze, no to teraz może taki krótki dekalog dotyczący sprzedaży dodatkowej, żeby Ciebie zostawić z konkretnymi takimi wskazówkami, żeby tą sprzedaż dodatkową wdrożyć.
(22:19 – 22:40)
Po pierwsze bądź naturalny i unikaj wciskania. Myślę, że klienci jak ognia unikają tych natarczywych sprzedawców, nie chcemy być takimi, chcemy się kojarzyć dobrze. A cross-selling i up-selling działają wtedy, kiedy są stosowane bez zbędnego nacisku.
(22:40 – 23:15)
Tu warto pamiętać o takim efekcie sprężyny, wyobraź sobie, że naciskasz na sprężynę i im bardziej naciskasz, tym wyżej ona po prostu od Ciebie odskoczy, więc tutaj tak samo to działa z klientami. Wykorzystuj zakupy impulsowe, super jest wykorzystać przestrzeń np. koło Lady, żeby po prostu klient przy okazji też mógł sobie sam sprzedać coś dodatkowo, żeby to były produkty potrzebne, impulsowe, niedrogie.
(23:15 – 25:22)
Zobacz ile sieciówek prowadzi tego typu działania, praktycznie w branży spożywczej to rozbudowanie strefy przykasowej jest po prostu bardzo duże. Zastanów się jak w Twoim biznesie możesz tutaj zaplanować takie rzeczy dodatkowe, to mogą być jakieś vouchery zakupowe, to mogą być jakieś drobne gadżety, jakieś promocyjne produkty, to naprawdę zależy od Ciebie, tutaj kreatywność jest w cenie, więc zobacz w różnych branżach jak zaczniesz odwiedzać różne placówki, to okaże się, że jak będziesz mieć z tyłu głowy sprzedaż dodatkową, to Twój radar na ten temat się trochę wyczuli i zobaczysz jakie inspiracje podczas jednej wizyty w galerii handlowej możesz po prostu tutaj dostać, więc myślę, że na pewno coś wymyślisz. Ograniczaj liczbę podejmowanych decyzji.
„3” to jest taka naukowo udowodniona liczba, trzy propozycje, to jest dla ludzkiego mózgu poznawczo taka liczba łatwa do przetworzenia, więc jeśli proponujesz rozwiązania jakieś, które też zawierają sprzedaż dodatkową, to pamiętaj właśnie o tej regule trzech. Myśl ze stawami, czyli naturalnie po prostu już podchodź do proponowania rozwiązań w liczbie mnogiej, żeby dopełniać, stwórz taką, ja to mówię „wersję deluxe”, „wersję bieda”, tak żeby też klient mógł sobie wybrać. Stosuj rekomendacje, społeczny dowód słuszności, czyli rekomenduj to, że dane rozwiązanie się sprawdziło u klientów podobnych do klienta, czy będących w podobnej sytuacji.
(25:22 – 26:34)
Tutaj też możesz jak najbardziej wykorzystywać swój autorytet, to że jesteś ekspertem, co się dobrze sprzedaje, co się tutaj sprawdza w danym temacie, więc myślę, że też to na pewno wzmocni swój przekaz i siłę tej sprzedaży dodatkowej. Znajdź odpowiedni moment, dopóki klient nie zdecyduje się na produkt główny, no to nawet nie rozpoczynaj też rozmów o zakupie jakiegoś dodatkowego komponentu, o ile już ten produkt główny nie jest jakoś spakietowany po prostu, bo możesz też próbować w ramach tego produktu głównego budować go w jakiś taki bardziej rozbudowany sposób, ale wiadomo wszystko zależy też od twojej tutaj oferty i specyfiki. Aktywnie słuchaj swoich klientów, bądź czuła na sygnały, które wysyłają, no bo klienci bardzo często tobie mówią nawet, że są gotowi do zakupu, tylko bywa, że po prostu sprzedawcy nie są na to wyczuleni i nie składają odpowiednich propozycji, bo ja się też z tym spotkałam w praktyce, więc tutaj ciebie przestrzegam przed tym.
(26:34 – 27:32)
Zakończenie rozmowy jest też takim naturalnym, dobrym elementem, miejscem na sprzedaż dodatkową, jak już masz pełną wiedzę na temat potrzeb klienta, no to naprawdę możesz jeszcze coś zaproponować, co się naturalnie łączy, więc myślę, że tutaj też warto na tym etapie być czujnym. Kluczem jest konsekwencja, systematyczne proponowanie dodatkowych rozwiązań każdemu klientowi przynosi doskonałe efekty. Jeżeli nie będziesz powtarzać, nie będziesz ponawiać tych prób, to po prostu się nie uda.
To jest jak z umawianiem się na randki, z szukaniem np. życiowego partnera. Prawdopodobnie póki nie będziesz próbować, nie spotkasz osoby, która skradnie twoje serce.
(27:32 – 29:01)
A jeśli klient się nie decyduje, to pamiętaj, że możesz zastosować taką technikę może następnym razem, czyli zasiać mu w głowie jakąś myśl, jakieś ziarno, że coś będzie dostępne w przyszłości, co będzie naturalnym połączeniem i będzie pasowało do tego, co klient kupuje dzisiaj np. w wersji podstawowej. Czyli podsumowując, pamiętaj, że sprzedaż dodatkowa zamyka się w trzech takich zmiennych.
Właściwy produkt, właściwy moment i właściwe miejsce. Jeśli będziesz pamiętać o tej zasadzie, to myślę, że uda się tą sprzedaż wdrożyć. Jeśli masz ochotę popracować nad tym w taki sposób bardziej ustrukturyzowany, to zapraszam cię na stronę https://skillpoint.pl/sklep
Tam masz do wyboru zestaw e-booków, zeszyt ćwiczeń i podręcznik na temat sprzedaży dodatkowej. Możesz go wybrać w zestawie solo albo z konsultacją u mnie. Ja chętnie przyjrzę się sprzedaży dodatkowej w Twoim biznesie, mogę Ci coś podpowiedzieć i myślę, że tutaj uszyjemy wspólnie taką strategię, która pozwoli Ci wdrożyć sprzedaż dodatkową w Twoim biznesie w sposób jak najbardziej celowany.
Bardzo dziękuję Tobie za dziś, za Twoją uwagę i słyszymy się za dwa tygodnie.