Jak zaprojektować dobre opakowanie w sklepie online?

21 kwietnia 2021 Dominika Maciejak udostępnij
e-commerce, inspiracja, obsługa klienta, omnichannel, sklep internetowy, sprzedaż
, , ,

Dzisiejszy post jest spontaniczną odpowiedzią na świetnie zaprojektowane doświadczenie zakupowe dostarczone mi ostatnio przez eobuwie.pl . Myślę, że to dobre case study obsługi klienta w sklepie internetowym, w której zadziałano wg koncepcji: „w handlu liczy się każdy detal”.

Eobuwie znalazło odpowiedź na pytanie: jak zaprojektować dobre opakowanie? Bohaterem dzisiejszego posta będzie paczka. Zapraszam Was na lekcję: projektowanie opakowania w e-commerce ;). W galerii poniżej znajdziecie szczegółowe zdjęcia omawianych przeze mnie elementów.

Oprawa graficzna paczki

Po pierwsze, widnieje na niej czytelne logo firmy wraz propozycją wartości: 40 000 modeli butów i torebek. Do tego darmowa wysyłka i zwrot, wysyłka w 24h i 30 dni na zwrot. To robi wrażenie. Efekt? Klient wie od razu kto jest nadawcą paczki i przypomina sobie niekwestionowane atuty marki. Z boku są odnośniki do mediów społecznościowych oraz podziękowanie za zakupy, które pojawia się po otwarciu kartonu.

Jak możesz wykorzystać ten pomysł w swoim sklepie online?

Na pewno dobrym pomysłem jest obecność logo na paczce. Marki często wykorzystują do tego celu nadrukowaną taśmę. W dobie nacisku na ekologiczne opakowania, warto, aby taśma była papierowa. Innym sposobem jest złożenie pieczęci z logo na kartonie. To rozwiązanie budżetowe, ale dające efekt personalizacji.

Wykorzystanie odnośników do mediów społecznościowych jest również ciekawym zabiegiem. Jeśli nie masz możliwości nadruku na paczce, pomyśl, jak możesz je wykorzystać planując zawartość paczki.

Dopracowane formularze zwrotu

Ponieważ zwrot jest ważnym elementem obietnicy, którą marka eobuwie.pl składa swoim klientom, ten element został doskonale dopracowany. Po otwarciu paczki, klient dostaje kartkę z informacją o procedurze zwrot lub wymiany towaru. Wszystko jest czytelnie opisane. Dodałabym od siebie jakąś formę infografiki, zważając, że mamy do czynienia z kulturą obrazkową w coraz większej mierze. Plus za informacje kontaktowe, które łatwo znaleźć.

Formularz zwrotu jest również dołączony. Wystarczy go tylko wypełnić.

Jak możesz wykorzystać ten pomysł w swoim sklepie online?

Wiele sklepów dołącza już wydrukowany formularz zwrotu. I Ty możesz to robić. Warto mierzyć skalę zwrotów w Twoim biznesie, żeby ocenić czy takie rozwiązanie będzie efektywne dla Ciebie.

Wygodny zwrot towaru

I coś co mnie zachwyciło – ulotka informująca o możliwości zwrotu w salonach marki, ale też w punktach partnerskich DHL, salonach inmedio, Relay, 1 minute, FreshMarket lub Żabkach. Ten zabieg naprawdę robi robotę. Bo marka pochyliła się nad stylem życia swoich klientów i spróbowała wpisać się w ich codzienne rutyny, będąc w często odwiedzanych i co ważne, dostępnych miejscach. Łatwo znaleźć je blisko domu lub po drodze do pracy. I za to duży szacun.

Dla klientów ceniących komfort jest również wydrukowana etykieta DHL. Jestem ciekawa na ile często jest to wybierana przez klientów opcja. Ale zakładam, że jest to mierzone. Biorąc pod uwagę koszty wyprodukowania etykiet i to, że nie wykorzystane, stają się zbędnym odpadem.

Jak możesz wykorzystać ten pomysł w swoim sklepie online?

Mam świadomość, że zapewnienie tak szerokiego wachlarza m

ożliwości zwrotów jest zarezerwowane dla dużych graczy. Mam jednak nadzieję, że ten przykład sprowokuje Cię do zastanowienia się nad tym jak możesz jeszcze bardziej ułatwić swojemu klientowi zwrot.

Patent na budowanie lojalności

Sklep dołącza jako ostatni element pakietu zestaw kuponów rabatowych na następne zakupy. I nie jest to jeden rodzaj promocji, a aż 4. W zależności od wariantu, klient może wybrać np. 1 i resztą podzielić się ze znajomymi.  Ten kupon wisi do dziś na mojej lodówce. Intencja zakupu jest. 😉 Pomysł świetny.

Jak możesz wykorzystać ten pomysł w swoim sklepie online?

Kupony, które dają możliwość podziału oferty są możliwym do wdrożenia pomysłem. Nie muszą być koniecznie w formie papierowej. Zastanów się nad rozwiązaniami elektronicznymi. Może wykorzystasz serwis Qpony?

Ekologiczne materiały w paczkach

Dużym atutem paczki z eobuwie jest użycie ekologicznych opakowań i wypełnień, które powoli staje się standardem w e-commerce. Klienci zwracają na to uwagę.

Jak możesz wykorzystać ten pomysł w swoim sklepie online?

Opakowanie ekologiczne to naprawdę must-have. Stosuj plastik naprawdę tam, gdzie nie ma innej możliwości. Wypełnienia, taśmy i opakowania zewnętrzne mogą być wykonane z surowców odnawialnych. Jeśli silną wartością Twojej marki jest ekologia, rozważ ponowne wykorzystanie opakowań. Ogranie tego właściwą komunikacją, może zadziałać na plus w oczach Twoich odbiorców.

 

Podsumowując, 1 paczka, a tyle radości. 😉 Mam nadzieję, że ten post pozwolił Wam znaleźć odpowiedź na pytanie: jak zaprojektować dobre opakowanie? Warto pamiętać, że podejście projektanckie w biznesie się opłaca. Spojrzenie na tematy z perspektywy klienta pozwalają budować ciekawe i skuteczne rozwiązania. Jestem bardzo ciekawa Waszych spostrzeżeń na ten temat i przykładów.

A poniżej znajdziecie krótkie graficzne podsumowanie tego posta.

Dominika Maciejak

Trenerka sprzedaży, obsługi klienta i customer experience, konsultant biznesowy.

Pomagam zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych, internetowych i galeriach handlowych poprzez szkolenia z obsługi klienta, sprzedaży i kompetencji miękkich personelu.